تصورات المعلمات حول دور اللعب في تنمية بعض المهارات الاجتماعية عند الاطفال ذوي الإعاقة الفکرية Perceptions of teachers about the role of play in developing some social skills of children with intellectual disability

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک سعود - کلية التربية قسم التربية الخاصة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تصورات المعلمات حول دور اللعب في تنمية بعض المهارات الاجتماعية عند الاطفال ذوي الإعاقة الفکرية, حيث تکونت عينة الدراسة (100) معلمة من (5) مناطق مختلفة (شمال – جنوب – وسط – شرق – غرب ) مدينة الرياض. وقد أجريت الدراسة في الفصل الدراسي الثاني من العام 1437هـ.
قامت الباحثة باستخدام المنهج الوصفي من خلال الأستبانة کأداة تقيس تصورات المعلمات حول دور اللعب في تنمية بعض المهارات الاجتماعية عند الاطفال ذوي الإعاقة الفکرية, وقد أظهرت النتائج:

أن اللعب له دور مرتفع في تنمية مهارة التعبير عن (الاعتذار- الاستئذان) لدى الأطفال من ذوي الإعاقة الفکرية, وله دور مرتفع جداً في تنمية مهارة الحوار عند الأطفال من ذوي الإعاقة الفکرية.
وأن (اللعب الجماعي) کان الأعلى تأثيراً في تنمية مهارة التعبير عن الاستئذان و في تنمية مهارة الحوار عند الأطفال من ذوي الإعاقة الفکرية, بينما (لعب الأدوار) کان الأعلى تأثيراً في تنمية مهارة التعبير عن الاعتذار.
وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات المعلمات على محاور الدراسة وفقاً لمتغير (المستوى التعليمي - سنوات الخبرة – المنطقة الاداريه التابعة لها).

This study aimed to identify the perceptions of teachers about the role of playing in the development of some social skills among children with intellectual disabilities, where the study sample consists (100) parameter of (5) different regions (north - south - central - East - West) Riyadh. The study was conducted in the second semester of the year 1437 AH = 2016 AD.
The researcher using descriptive method through a questionnaire as a tool to measure teachers' perceptions about the role of playing in the development of some social skills among children with intellectual disabilities, and the results showed:
§  that playing has A high role in skill development for expression of (apologies - asking permission) among children with intellectual disabilities, and has a very high role in the development of dialogue skills among children with intellectual disabilities.
§  that the (team playing) has a high impact on developing the skill to express asking permission and dialogue skills in children with intellectual disabilities, while (Role Playing) has the highest impact on developing the skill of expressing apology.
§  there are no significant differences between the responses of teachers of the study axes according to the variable (educational level - years of experience – the related Administrative Region  ).

الكلمات الرئيسية