فعالية برنامج تدريبي قائم على التکامل الحسي لتنمية بعض مهارات التواصل غير اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد The Efficacy of a Sensory Integration-Based Training Program for Developing some Nonverbal Communication Skills in Children with Autism Spectrum Disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد کلية التربية والآداب جامعة الحدود الشمالية

المستخلص

        هدفت الدراسة إلى تنمية بعض مهارات التواصل غير اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد باستخدام فنيات التکامل الحسي لتنمية بعدين هما: التواصل البصري، والإشارات والإيماءات الجسدية، وتکونت عينة الدراسة من(5) أطفال ذکور، تتراوح أعمارهم من سن (7-9) سنوات ممن لديهم اضطراب طيف توحد وليس لديهم إعاقات أخرى في مرکز أيادي نجد للرعاية النهارية بمدينة عرعر، واستخدمت الدراسة مقياس تقييم اضطراب التکامل الحسي، ومقياس تقييم التواصل غير اللفظي، والبرنامج التدريبي القائم على التکامل الحسي، إعداد الباحث. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج هي: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات رتب درجات أفراد عينة الدراسة في القياسين (القبلي– البعدي) على مقياس (تقييم التواصل غير اللفظي لأطفال اضطراب طيف التوحد) لصالح القياس البعدي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد عينة الدراسة في القياسين (البعدي– التتبعي) في بُعد (التواصل البصري), بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) في بُعد (الإشارات والإيماءات الجسدية والدرجة الکلية) لدى أفراد عينة الدراسة في القياسين( البعدي– التتبعي). وأوصت الدراسة بالترکيز على مهارة واحدة وتدريب الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد عليها فترات أطول من خلال أساليب ذات فنيات فعالة کالتکامل الحسي.
The study aimed to develop some nonverbal communication skills in children with Autism Spectrum Disorder (ASD) using the techniques of sensory integration to develop two dimensions: visual communication and physical gestures and signs. The study sample consisted of (5) male children, ages (7-9), who have ASD only in Ayady Najd Center for Daycare, Arar. The study used the scale of assessment of the sensory integration disorder. and the scale evaluation of nonverbal communication, The Sensory Integration-Based Training Program designed by the researcher. The study findings were as follows: There is a statistically significant difference (0.05) between the mean scores of the individuals of the study sample in the pre and post measurements on the scale of (evaluation of the nonverbal communication of ASD children in favor of the post-measurement; there are no statistically significant differences between the mean scores of the study sample in the post and follow-up measurements of the visual communication dimensions; there are, however, statistically significant differences at the level (0.05) regarding the distance, physical gestures and the total scores of the study sample in the measurements (post- and follow-up). The study, in conclusion, recommended focusing on one skill and training ASD children for longer periods through methods of effective techniques such as sensory integration.

الكلمات الرئيسية