طبيعة الخدمات المساندة والتسهيلات المقدمة للطالبات ذوات الإعاقة بجامعة الملک سعود ومعوقاتها من وجهة نظرهن Nature of supporting services and facilities provided to female students with disabilities at King Saud University and their obstacles from their perspectives

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة، قسم التربية الخاصة کلية التربية، جامعة الملک سعود، الرياض

2 معيدة بقسم التربية الخاصة، کلية الدراسات التطبيقية جامعة الملک سعود، الرياض

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة الخدمات المساندة والتسيهلات المقدمة للطالبات ذوات الإعاقة في جامعة الملک سعود، وکذلک الوقوف على طبيعة المشکلات التي تعوقهن عن الاستفادة من هذه الخدمات والتسهيلات. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لتقييم طبيعة الخدمات والتسهيلات المتاحة للطالبات ذوي الإعاقات المختلفة. وقد تم جمع البيانات من خلال الاستبانة، واشتملت عينة الدراسة على جميع مجتمع الدراسة والبالغ عددهن (111) طالبة في العام الدراسي 1435/1436هـ، بينما لم يرد للباحثين سوى (47) أستبانة تمثل عينة الدراسة النهائية. وخلصت نتائج الدراسة إلى أن الطالبات ذوات الإعاقات المختلفة بالجامعة أظهرن رضاَ تاماً عما يقدم لهن من خدمات مساندة ، في حين أظهرت نتائج المحور الثاني تباين واضح في استجابات الطالبات حول مستوى الاستفادة من التسهيلات المقدمة لهن في الجامعة، إلا أن المتوسط العام لأستجابتهن يشير بصورة عامة عن رضاهن بشکل واضح عن تلک التسهيلات المقدمة لهن. وأخيراً، أوضحت نتائج محور الدراسة الثالث أن الطالبات قليلاً ما يعانين من معوقات ومشکلات تتعلق بالخدمات والتسهيلات المقدمة لهن في الجامعة.  ولقد طرح الباحثان مجموعة من التوصيات التي تعبر عن مضمون النتائج.
The study aimed to identify nature of support services and facilities provided to female students with disabilities at King Saud University, and address the nature of problems hindered them from benefiting from these services. The study depended on the descriptive approach in order to evaluate the nature of facilities and support services provided to students with disabilities.  Data was collected through questionnaires, the sample included all the community of the study whose number had reached (111) students during the academic year 1435/ 1436AH, the recovered questionnaires were 47 questionnaires represented the final sample. 
The results showed full satisfaction with support services provided to students. The second axis showed a clear variance in students' responses about the level of benefiting from the provided facilities; however the overall average of responses revealed a general satisfaction with the different services. Finally, the third axis showed that the students faced a little problems and obstacles concerning the services and facilities provided for them. The researchers presented some recommendations expressed the results content.  

الكلمات الرئيسية