فعالية استخدام إجراء التأخير الزمني المتدرج في إکساب مهارة قراءة بعض الکلمات الوظيفية للتلميذات ذوات الإعاقة الفکرية البسيطة والمتوسطة (دراســـــة مقـــارنــــة) The Efficiency of Using Progressive Time Delay Procedure (PTD) in Teaching Reading Skill of Some Functional Words to Female Students of Mild and Moderate Intellectual Disabilities ( A Compara

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستــــاذ الــتربيــــة الخــــاصــــة کليــــة الــتربيــــة – جــامعــــة الملک سعــــود

2 معلمـــــة تــربيــــة فکــــريــــة وزارة التعليــــــم – مــدينــــــة جــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية استخدام إجراء التأخير الزمني المتدرج في إکساب مهارة قراءة بعض الکلمات الوظيفية للتلميذات ذوات الإعاقة الفکرية البسيطة والمتوسطة، إضافة إلى احتفاظهن بالکلمات المکتسبة، وتعميمهن لها، وأخيراً المقارنة بين الفئتين التلميذات من حيث عدد محاولات اکتساب المهارة، الفترة الزمنية المستغرقة لاکتسابها، ونسبة الأخطاء .
تکونت عينة الدراسة من (6) تلميذات ملتحقات بمعهد التربية الفکرية بشرق الرياض، وقد تم تقسيمهن إلى مجموعتين، وتدريبهن على قراءة بعض الکلمات الوظيفية باستخدام إجراء التأخير الزمني المتدرج، وقد استخدمت هذه الدراسة المنهج التجريبي.
أظهرت نتائج الدراسة فعالية إجراء التأخير الزمني المتدرج، حيث اکتسبت تلميذات المجموعة الأولى مهارة قراءة بعض الکلمات الوظيفية "واحتفظن بها بنسبة نجاح (100%). وتعميمها في المواقف الأخرى بنسبة نجاح تتراوح ما بين (89% - 100%). کذلک ظهرت اکتسبت تلميذات المجموعة الثانية مهارة قراءة بعض الکلمات الوظيفية واحتفظن بها بنسبة نجاح (100%)، وتعميمها في المواقف الأخرى بنسبة نجاح تتراوح ما بين (72% - 100%).
توصلت نتائج الدراسة باستخدام إجراء التأخير الزمني المتدرج إلى أنه توجد فروق لا تذکر بين المجموعتين (فئة الإعاقة الفکرية البسيطة، وفئة الإعاقة الفکرية المتوسطة) من حيث عدد المحاولات، الفترة الزمنية المستغرقة لاکتساب المهارة، وتدني نسب الأخطاء
The present study aimed to determine the Progressive Time Delay (PTD) procedure efficiency in teaching reading skill of some functional words to female students with mild and moderate intellectual disabilities. The efficiency of this procedure was also studied maintenance and generalization of acquired words. A comparison was also drawn between mild and moderate intellectual disabilities female students in terms of the number of attempts to acquire the skill, the time span of acquiring the skill and the error percentage. The study employed the single subject method in determining these factors.
The study sample comprised (6) female students enrolled in the intellectual Education Institute in Eastern Riyadh. It was subdivided into two groups; the first one contained (3) students who had mild intellectual disabilities; while the second contained (3) students who had moderate intellectual disabilities. The students of both groups were trained on reading some functional words using the Progressive Time Delay procedure.
The study revealed the efficiency of the PTD procedure in teaching the students of both groups "the skill of reading functional words" in addition to their ability to maintain the acquired words and generalize them to other situations. The study also revealed that there were no significant differences between the two groups (the mild and moderate mentally retarded) in terms of the number of attempts, the time span used to acquire the skill and low number of errors.

الكلمات الرئيسية