واقع بعض الخدمات المساندة ومعوقات تقديمها لذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهن في المرحلة الابتدائية The Reality of some related services and barriers of its submission to those with learning disabilities in the primary level from their female teacher's perspective
هدفت الدراسة الحالية التعرف على واقع الخدمات الإرشادية والاجتماعية, ومعوقات تقديمها لذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهن في المرحلة الابتدائية. لتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبانة لقياس واقع الخدمات الإرشادية والاجتماعية، ومعوقات تقديمها لذوات صعوبات التعلم. وتمثلت عينة الدراسة في عينة بلغ حجمها (77) معلمة من معلمات صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية في المدارس الحکومية بالمنطقة الشرقية. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
أکثر الخدمات الإرشادية التي تُقدم لذوات صعوبات التعلم کانت: تنمية السلوکيات الايجابية لديهن، وأن أقلها هي: المشارکة في إعداد برامجهن الفردية، وأن أکثر معوقات تقديم الخدمات الإرشادية لذوات صعوبات التعلم کانت: قلة المرشدات الطلابيات المؤهلات، وأن أقلها هي: ضعف تعاون المرشدة الطلابية مع معلمة صعوبات التعلم.
من أکثر الخدمات الاجتماعية التي تُقدم لذوات صعوبات التعلم کانت: جمع المعلومات عنهن من کافة النواحي للتعرف على أسباب المشکلة، وأن أقلها هي: مساعدة أولياء الأمور في الحصول على الخدمات، وأن أکثر معوقات تقديم الخدمات الاجتماعية لذوات صعوبات التعلم کانت: ضعف التعاون والتواصل مع أولياء الأمور، وأن أقلها هي: ضيق الوقت في المدرسة لممارسة الأنشطة الاجتماعية This study aims to identify the reality of counseling services and social services and barriers of submission for those with learning disabilities in the primary level from their female teacher's perspective. To achieve these objectives, was used the survey descriptive approach. The study sample was represented in a purposive sample of (77) primary female teachers of learning disabilities in public schools in the Eastern Region. The study concluded some results:
The counseling service which was the most provided to the individuals with learning disabilities was: improving their positive behaviors, and the less one which was the less provided was: the contribution in preparing their individual programs.
The social service which was the most provided to the individuals with learning disabilities was: gathering information about them regarding all aspects to identify the problem's reason, and the less one which was the less provided was: helping parents in getting services
الأسمرى, وداد, & الصياد, وليد. (2019). واقع بعض الخدمات المساندة ومعوقات تقديمها لذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهن في المرحلة الابتدائية The Reality of some related services and barriers of its submission to those with learning disabilities in the primary level from their female teacher's perspective. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 9(31 الجزء الأول), 37-74. doi: 10.21608/sero.2019.91336
MLA
وداد الأسمرى; وليد الصياد. "واقع بعض الخدمات المساندة ومعوقات تقديمها لذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهن في المرحلة الابتدائية The Reality of some related services and barriers of its submission to those with learning disabilities in the primary level from their female teacher's perspective", مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 9, 31 الجزء الأول, 2019, 37-74. doi: 10.21608/sero.2019.91336
HARVARD
الأسمرى, وداد, الصياد, وليد. (2019). 'واقع بعض الخدمات المساندة ومعوقات تقديمها لذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهن في المرحلة الابتدائية The Reality of some related services and barriers of its submission to those with learning disabilities in the primary level from their female teacher's perspective', مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 9(31 الجزء الأول), pp. 37-74. doi: 10.21608/sero.2019.91336
VANCOUVER
الأسمرى, وداد, الصياد, وليد. واقع بعض الخدمات المساندة ومعوقات تقديمها لذوات صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهن في المرحلة الابتدائية The Reality of some related services and barriers of its submission to those with learning disabilities in the primary level from their female teacher's perspective. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2019; 9(31 الجزء الأول): 37-74. doi: 10.21608/sero.2019.91336