معايير جودة البرامج والخدمات المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة جدة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس Quality standards for programs and Services Provided to Students with Disabilities at the University of Jeddah from the Viewpoint of faculty members

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة کلية التربية - جامعة جدة

2 أستاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية - جامعة جدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية التعرف على درجة أهمية معايير جودة الخدمات المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة جدة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ استخدم الباحثان استبانة مکونة من ثلاثة أبعاد: (أ) البعد الصحي، (ب) البعد الاجتماعي، (ج) البعد البيئي. وقد وزعت الاستبانة إلى جميع أعضاء هيئة التدريس في کلية التربية في جامعة جدة الذين يشکلون مجتمع الدراسة. وتألفت العينة من (52) عضو هيئة التدريس، (28) من الذکور، و(24) من الإناث. وقد أظهرت النتائج أن درجة أهمية معايير جودة الخدمات المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة في جامعة جدة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس کانت مرتفعة. کما أظهرت النتائج أن أهمية معايير الخدمات الصحية کانت أکثر أبعاد الاستبانة أهمية، يليها الخدمات البيئية، وفي الأخير الخدمات الاجتماعية. ولم تظهر الدراسة أي فروق في وجهات نظر أعضاء هيئة التدريس حول درجة الأهمية لمعايير جودة الخدمات المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة بناء على متغير الجنس، أو المؤهل الأکاديمي. وأوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات في المستقبل
The current study aimed to identify the importance of quality standards for services provided to students with disabilities at the University of Jeddah from the viewpoint of faculty members. To achieve the objectives of the study, the researchers used a questionnaire consisting of three dimensions: (a) the health dimension, (b) the social dimension, and (c) the environmental dimension. The questionnaire was distributed to all faculty members in the College of Education at the University of Jeddah ( the study community). The sample consisted of (52) faculty members, (28) males, and (24) females. The results showed that the importance of quality standards for services provided to students with disabilities at the University of Jeddah from the viewpoint of faculty members was high. The results also showed that the importance of health services standards is the most important dimension of the questionnaire, followed by environmental services, and finally, social services. The study also showed no differences in the views of its members. The study recommended more studies in the future

الكلمات الرئيسية