فعاليـة المراقبـة الذاتيـة للانتبـاه باستخـدام بطاقـة حسـاب تكـرار السلـوك في تحسين السلوك الأكاديمي الموجه نحـو المهمـة لدى ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة في المدارس الابتدائيةThe Effectiveness of Self-Monitoring of Attention Using a Behavior Frequency Recording Card in Improving On-Task Academic Behavior Among Students with Mild Intellectual Disa

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التعليـــم- إدارة تعليـــم جـــــــــدة

المستخلص

سعت هذه الدراسة الى تقييم أثر تطبيق استراتيجية " المراقبة الذاتية للانتباه" في تحسين السلوك الأكاديمي الموجه نحو المهمة خلال حصة القراءة لدى الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية البسيطة. اعتمدت الباحثة المنهج شبه التجريبي بتصميم A-B-A أحادي الحالة، وتكونت عينة الدراسة من خمس طالبات في المرحلة الابتدائية تتراوح أعمارهن بين 10-8 سنوات، ملتحقات بفصول تعليمية مدمجة ويتلقين دعماً متخصصاً في غرفة المصادر في المملكة العربية السعودية. استخدمت الدراسة أداة بطاقة حساب تكرار السلوك الأكاديمي للمراقبة الذاتية للانتباه، لقياس ثلاثة محاور رئيسية: الانفصال الأكاديمي (السلوك غير المرتبط بالمهمة)، المشاركة الاكاديمية (السلوك المرتبط بالمهمة)، الإنتاجية والدقة (عدد الكلمات المقروءة وعدد أسئلة الفهم القرائي، ومستوى دقة الإجابات). تم جمع البيانات عبر ثلاث مراحل: مرحلة الخط القاعدي الأولى (A1) لمدة خمس أيام متتالية، تلتها مرحلة التدخل (B) التي استمرت 19 يوماً دراسياً متتالياً، ثم مرحلة الرجوع الى الخط القاعدي (A2) لمدة خمس أيام متتالية. وقد تم تطبيق استراتيجية المراقبة الذاتية للانتباه بانتظام أثناء حصة القراءة، مع تقديم تعزيزات بسيطة لتحفيز الطالبات. أظهرت النتائج تحسناً ملحوظاً في أداء الطالبات، حيث انخفض متوسط الانفصال الأكاديمي من نحو 43.8 الى 21.1 اثناء تطبيق الاستراتيجية، وارتفعت المشاركة الاكاديمية من متوسط 10.4 الى 27.5، كما ارتفعت الإنتاجية من متوسط 3.4 الى 8 من أصل 10، وتحسنت الدقة من متوسط 2 الى 5 من أصل 10. تشير هذه النتائج الى فعالية المراقبة الذاتية للانتباه في تعزيز تركيز الطالبات وزيادة وعيهن بسلوكهن الأكاديمي، مما انعكس ايجاباً على أدائهن العام في مادة القراءة. توصي الدراسة بتضمين هذه الاستراتيجية في بيئات التعليم المدمج، مع ضرورة تكييفها وفقاً للفروق الفردية، بالإضافة الى اجراء دراسات مستقبلية لقياس استدامة الأثر على المدى الطويل واستكشاف أثر توظيف أدوات رقمية داعمة في برامج التنظيم الذاتي. 
الكلمات المفتاحية: المراقبة الذاتية، الانتباه للمهمة، بطاقة حساب التكرار، التدخلات السلوكية، الإعاقة الفكرية البسيطة. 

 The present study aimed to evaluate the effectiveness of a self-monitoring of attention strategy in improving on-task academic behavior during reading sessions among female students with mild intellectual disabilities. A quasi-experimental single-subject A-B-A design was employed. The sample consisted of five elementary school students, aged between 8 and 10 years, who were enrolled in inclusive classrooms and received specialized support services in resource rooms in Saudi Arabia. The intervention utilized an Academic Behavior Frequency Recording Card to monitor three core dimensions: academic disengagement (off-task behavior), academic engagement (on-task behavior), and productivity and accuracy (the number of words read, the number of comprehension questions answered, and the accuracy of responses). Data were collected across three phases: an initial baseline phase (A1) over five consecutive school days, an intervention phase (B) lasting 19 consecutive school days, and a return-to-baseline phase (A2) over five consecutive school days. The self-monitoring strategy was systematically implemented during reading lessons, with simple reinforcement provided to enhance motivation. Findings revealed substantial improvements: academic disengagement decreased from an average of 43.8 to 21.1, academic engagement increased from an average of 10.4 to 27.5, productivity improved from a mean score of 3.4 to 8 out of 10, and accuracy rose from a mean score of 2 to 5 out of 10. The results underscore the effectiveness of the self-monitoring of attention strategy in enhancing students’ focus, increasing their awareness of academic behaviors, and positively impacting overall reading performance. The study recommends integrating self-monitoring strategies into inclusive educational settings, with adaptations to accommodate individual differences. Furthermore, future research is encouraged to explore the long-term maintenance of intervention effects and the potential role of digital tools in supporting self-regulation programs.
 

الكلمات الرئيسية