فــاعليــة تطبيــق Exercise Buddy فـي تنميــة المهــارات الحركيــة الكبيــرة للأطفـــال ذوي اضطـــراب طيـــف التـــوحـــد The Effectiveness of Using (Exercise Buddy) application to Develop Motor Skills of Children with Autism Spectrum Disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليــة الــتربيــة – جـــامعــة جــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية تطبيق Exercise Buddy في تنمية المهارات الحركية الكبيرة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، كما هدفت إلى التعرف على مدى احتفاظ المشاركين بالمهارة، تم استخدام أحد تصاميم الحالة الواحدة وبالتحديد تصميم التقصي المتعدد عبر المشاركين في تطبيق الدراسة، وشارك في الدراسة ثلاثة أطفال من ذوي اضطراب طيف التوحد يتلقون تعليمهم في أحد مراكز الرعاية النهارية في مدينة الطائف تتراوح أعمارهم ما بين (5-9) سنوات، تم الاستعانة بجهاز Ipad لتقديم برنامج التدخل وتحميل تطبيق Exercise Buddy ومن ثم اختيار تمارين الاحماء والتوازن أثناء المشي لتطبيق مرحلة التدخل، وضحت النتائج فاعلية التطبيق في تنمية المهارات الحركية الكبيرة وملاحظة تطور في أداء المهارة لدى جميع المشاركين بعد مرحلة التدخل مقارنةً بمرحلة الخط القاعدي، كما أثبتت النتائج احتفاظ إثنين من المشاركين بالمهارة أما المشارك الثالث فقد احتفظ بالمهارة بشكل أقل نسبياً من أداؤه أثناء مرحلة التدخل، و أشارت الدراسة إلى مدى إسهام استخدام التطبيق في زيادة حماس المشاركين واستمتاعهم أثناء استخدامه، كما بيّنت نتائج الصدق الاجتماعي مدى رضا معلمات المشاركين عن برنامج التدخل، وأوصت باستخدامه في تنمية المهارات الحركية والأنشطة الجسمية للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد.
This study aims to identify the effectiveness of the Exercise Buddy application in developing the large motor skills of children with autism spectrum disorder, and also aims to identify the extent to which participants retain the skill, and one of the Single Subject Designs was used, specifically the selection of the Multiple Probe Design across the Participants in the application of the study. Three children with autism spectrum disorder were participated in the study. The three participants receiving their education in a day care center in Taif city ,their ages ranged between (5-9) years. The iPad was used to provide the intervention program and download the ExerciseBuddy application, and then choose the warm-up and balance exercises while walking to apply the stage Intervention. The results showed the effectiveness of the application in developing the large motor skills and noting a development in the performance of the skill among all participants after the intervention stage compared to the baseline stage.  The study also indicated the extent to which the use of the application contributed to increasing the participants' enthusiasm and enjoyment while using the application. In addition, the results of social validity showed the teachers' satisfaction with the intervention program. Finally, The results of study suggested the use of the application to develop motor skills and physical activities for children with autism spectrum disorder.
 

الكلمات الرئيسية