العـزو السبـبي وعـلاقتـه بخبـرات الإسـاءة لـــدى الطلبـــة ذوي صعـــوبـــات التعـــلم The Causal Attribution and its Relationship to Abuse Experiences Among Students with Learning Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جـــامعـــة عجلـــون الـــوطنيــــــة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين العزو السببي وخبرات الإساءة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في محافظة عجلون، وقامت الباحثة باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت عينة الدراسة من (120) طالباً وطالبة من الطلبة ذوي صعوبات التعلم في المدارس الحكومية التي تحتوي على غرفة المصادر والتابعة لمحافظة عجلون، تم اختيارهم بطريقة العينة المتيسرة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياسي (العزو السببي، خبرات الإساءة)، وتم التحقق من خصائصهما السيكومترية، أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى العزو السببي وخبرات الإساءة جاء بدرجة متوسطة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق بين متوسطات درجات استجابة الطلبة ذوي صعوبات التعلم على مقياس العزو السببي تعزى لمتغير الجنس، بينما توجد فروقات في المتوسطات الحسابية لبعد خبرات الإساءة من قبل الأقران وجاءت الفروقات لصالح الإناث، ووجود فروقات في المتوسطات الحسابية بين الطلبة لبعد الإساءة من قبل المعلمين وجاءت لصالح متغير الإناث، ووجود فروقات في المتوسطات الحسابية في المقياس ككل جاءت لصالح متغير الإناث، كما تبين وجود علاقة ارتباطية موجبة ضعيفة بين متوسطات درجات استجابة الطلبة ذوي صعوبات التعلم على مقياس العزو السببي ومتوسطات درجات استجابتهم على مقياس خبرات الإساءة. وبناءً على نتائج الدراسة تم تقديم عددا من التوصيات أهمها زيادة ثقة الطلبة ذوي صعوبات التعلم بقدراتهم.
The current study aimed to reveal the relationship between causal attribution and experiences of abuse among students with learning disabilities in Ajloun governorate. The researcher used the descriptive relational approach. The study sample consisted of (120) students with learning disabilities in government schools that contain a resource room and they were selected using the facilitated sample method. In order to achieve the objectives of the study, two scales (causal attribution and abuse experiences) were developed, after their psychometric properties were verified. The results of the study showed that the level of causal attribution and the level of abuse experiences were moderate among students with learning disabilities. The results of the study also showed that there were no differences between the mean scores of responses of students with learning disabilities on the causal attribution scale due to the gender variable, while there were differences in the means of the dimension of abuse experiences based on peers, and the differences were in favor of females, and there were differences in the mean among students due to the abuse by teachers. And it came in favor of the female variable, and there were differences in the arithmetic means in the scale as a whole in favor of the female variable. It was also found that there was a weak positive correlation between the mean scores of students with learning disabilities' response on the causal attribution scale and the mean scores of their response on the abuse experiences scale. Based on the results of the study, a number of recommendations were presented, the most important of which is increasing the confidence of students with learning disabilities in their abilities.
 

الكلمات الرئيسية