الاحتيـاجـات التدريبيـة اللازمـة لمعلمـي التعليـم العـام ضمـن بيئـة التعليـم الدامـج في المـدارس الحكـوميـة مــن وجهــة نظــرهــم Training needs for general education teachers within the inclusive education environment in government schools from their point of view

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مؤسسة الامارات للتعليم المدرسي دبـــي – الامـــارات العـــربيـــة المتحــــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى تحديد الاحتياجات التدريبية اللازمة لمعلمي التعليم العام ضمن بيئة التعليم الدامج في المدارس الحكومية من وجهة نظرهم، وقد تكونت عينة الدراسة من (3056) معلما ومعلمة من معلمي التعليم العام العاملين في المدارس الحكومية الدامجة في دولة الامارات العربية المتحدة، ولتحقيق اهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي المسحي، وقد تمثلت أداة الدراسة من استبانة مكونه من (30) فقرة موزعة على ستة أبعاد. وقد اشارت نتائج الدراسة الى ان مجال إعداد الخطة التربوية الفردية جاء في المرتبة الأولى وبأعلى متوسط حسابي بلغ (4.57)، بينما جاء مجال التواصل مع أولياء الأمور في المرتبة الأخيرة وبمتوسط حسابي (4.53)، وبلغ المتوسط الحسابي للاحتياجات التدريبية للمعلمين ضمن بيئة التعليم الدامج في المدارس الحكومية من وجهة نظرهم ككل (4.55)، كما اشارت النتائج الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (a = 0.05) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية وجاءت الفروق لصالح الإناث، اما فيما يتعلق بمتغير المؤهل الاكاديمي فقد اشارت النتائج الى عدم وجود فروق ذات دلالة تعزى للمؤهل الأكاديمي في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية باستثناء المهارات الشخصية، وإعداد الخطة التربوية الفردية وجاءت الفروق لصالح البكالوريوس. وكذلك اشارت الى عدم وجود فروق ذات دلالة من شانها ان تعزى لأثر عدد سنوات الخبرة في جميع المجالات وفي الدرجة الكلية. هذا وقد أوصت الدراسة بتنفيذ مسح دوري للاحتياجات التدريبية لكافة الكوادر العاملة مع الطلبة من ذوي الإعاقة ضمن بيئة التعليم الدامج، بالإضافة إلى تصميم البرامج التدريبية للكوادر العاملة مع الطلبة ذوي الإعاقة ضمن بيئة التعليم الدامج على شكل مستويات ينتقل فيها المتدرب من مستوى الى اخر في ضوء قدراته وكفاياته.
The current study aimed to identify the training needs necessary for general education teachers within the inclusive education environment in government schools, from their perspective. The study sample consisted of 3056 male and female teachers working in inclusive government schools in the United Arab Emirates. To achieve the study objectives, the researcher followed the descriptive survey methodology, and the study tool was a questionnaire consisting of 30 items distributed across six dimensions. The study results indicated that the field of preparing individual educational plans ranked first with the highest mean score of 4.57, while the field of communication with parents ranked last with an average score of 4.53. The overall mean score for the training needs of teachers in the inclusive education environment in government schools, from their perspective, was 4.55. The results also showed statistically significant gender differences (α = 0.05) in all areas and the overall score, favoring females. Regarding the academic qualification variable, the results indicated no significant differences attributed to academic qualifications in all areas and the overall score, except for personal skills and the preparation of individual educational plans, where differences favored bachelor's degree holders. Additionally, there were no significant differences attributed to the years of experience in all areas and the overall score.
The study recommended conducting periodic surveys of the training needs for all staff working with students with disabilities in the inclusive education environment. Additionally, designing training programs for staff working with students with disabilities within the inclusive education environment in the form of levels, allowing trainees to progress based on their abilities and competencies.
 

الكلمات الرئيسية