فعـاليـة مـدخل مسرحــة المنـاهــج فـي تنميــة بعـض المهــارات الاجتمــاعيــة لدى تلميذات صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية The effectiveness of the curriculum drama approach in developing some social skills among female students with learning difficulties in the primary stage

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جــــامعـــــة نجـــــران

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف فعالية مدخل مسرحة المناهج في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدى تلميذات صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية، وتكونت عينة البحث من (30) تلميذة من ذوات صعوبات التعلم، تم اختيارهن بطريقة عشوائية من مجتمع البحث، تم تقسيمها إلى مجموعتين تجريبية بلغ عددها (15) تلميذة من التلميذات ذوات صعوبات التعلم، درست وفق مدخل مسرحة المناهج، ومجموعة ضابطة، بلغ عددها (15) تلميذة درست بالطريقة السائدة. وتكونت أدوات الدراسة من مقياس المهارات الاجتماعية، تمثلت أبعاده في مهارات (التخطيط، الحوار، اتخاذ القرار، تحمل المسؤولية، الاتصال الفعال) للتلميذات ذوات صعوبات التعلم. وأظهرت النتائج وجود فروق دالة عند مستوى (,05) بين متوسطي رتب المجموعة التجريبية التي درست باستخدام مدخل مسرحة المناهج ومتوسطي رتب المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة السائدة لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لمقياس المهارات الاجتماعية، مما يدل على تأثير مدخل مسرحة المناهج في تنمية المهارات الاجتماعية لدى طالبات المجموعة التجريبية، على عكس المجموعة الضابطة كما أظهرت النتائج ارتفاع حجم تأثير المتغير المستقل (مدخل مسرحة المناهج) على المتغير التابع (المهارات الاجتماعية). وأظهرت النتائج أيضا ارتفاع مستوى المهارات الاجتماعية لدى طالبات المجموعة التجريبية بعد تدريس الموضوعات وفق مدخل مسرحة المناهج.
The aim of the research was to identify the effectiveness of the curriculum hall response in some social skills among students with learning difficulties in the joint stage. I was able to identify the research from (30) students with learning difficulties, who were selected in a way from the research community, they were drawn into two small groups, the number of which was (15) students with learning difficulties, a specific right to the curriculum drama entrance, knowledge knowledge, the number of which was (15) students with specific right only. The study tools relied on the social skills scale, its dimensions were represented in the skills (planning, dialogue, adopting interest, bearing responsibilities, effective communication) for students with learning difficulties. There were significant differences at the level (.05) between the experimental class that studied using the curriculum drama approach and the average ranks of the control group that clearly achieved and recorded the connection of the experimental group in the methodological application of the social skills scale, indicating the impact of the curriculum drama approach in developing skills among the student community of the experimental group, unlike the control group, as the first of them had high results in the impact of the independent variable (curriculum hall approach) on the variable (social skills). There is also still a high level of social skills among the students of the experimental group after successfully teaching the topics in the introduction of curriculum drama.
 

الكلمات الرئيسية