اضطـرابـات النـوم وعلاقتهـا بالمشكـلات السلـوكيـة لــدى ذوي الإعــاقــــة الــذهنيــة Sleep Disorders and Their Relationship to Behavioral Problems in Individuals with Intellectual Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التعليم -الكويت

2 جامعة الخليج العربي

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على مستوى كل من اضطرابات النوم والمشكلات السلوكية لدى ذوي الإعاقة الذهنية، وإلى الكشف عن الفروق بين الذكور والإناث في كل من اضطرابات النوم والمشكلات السلوكية، وإلى التعرف على العلاقة الارتباطية بين اضطرابات النوم والمشكلات السلوكية وفقاً لمتغير جنس ذوي الإعاقة الذهنية. وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي والمقارن لمناسبته لأهداف البحث. تكونت عينة البحث من (132) من ذوي الإعاقة الذهنية الملتحقين بمدارس التربية الفكرية بدولة الكويت. تم استخدام مقياس اضطرابات النوم لدى ذوي الإعاقة الذهنية، ومقياس المشكلات السلوكية للأشخاص ذوي الإعاقة الذهنية. أظهرت نتائج البحث أن جميع أبعاد والدرجة الكلية لمقياس اضطرابات النوم كانت في المستوى المنخفض لدى عينة البحث، وحصولهم على مستوى منخفض على كل من بعد العدوان وإيذاء الذات في المشكلات السلوكية، في حين حصلت العينة على مستوى متوسط في بعد العناد والتحدي وبعد السلوك الانسحابي وأيضا على الدرجة الكلية للمقياس. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث من ذوي الإعاقة الذهنية في اضطرابات النوم، أما بالنسبة للمشكلات السلوكية حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث من ذوي الإعاقة الذهنية على كل من بعد العدوان وبعد إيذاء الذات لصالح الذكور، بينما لم توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين على كل من بعد العناد والتحدي، وبعد السلوك الانسحابي، كما وجدت علاقة ارتباطية بين أبعاد اضطرابات النوم وأبعاد المشكلات السلوكية لدى ذوي الإعاقة الذهنية. وأوصى البحث بتوفير معلومات كافية وجلسات توعية لأولياء الأمور والمربين حول أهمية نمط النوم الصحي لذوي الإعاقة الذهنية، وبأشكال وأنواع سلوك إيذاء الذات والعدوان وكيفية التعامل معها.
The current research aims to investigate the levels of both sleep disorders and behavioral problems among individuals with intellectual disability. It also aims to identify gender differences in sleep disorders and behavioral problems and explore the correlation between sleep disorders and behavioral problems based on gender among individuals with intellectual disability. The research utilized a descriptive-correlational and comparative methodology suitable for the research objectives. The research sample consisted of 132 individuals with intellectual disability attending special education schools in Kuwait. The researcher-developed Sleep Disorders Scale for Individuals with Intellectual Disability (2022) and the Behavioral Problems Scale for Individuals with Intellectual Disability (2022) were employed. The research findings revealed that all dimensions and the overall score of the Sleep Disorders Scale were at a low level among the research sample. They also obtained a low level in the dimensions of aggression and self-harm in behavioral problems, while the sample achieved a moderate level in the dimensions of stubbornness, challenge, withdrawal, and the overall score of the scale. The results indicated no statistically significant differences between males and females with intellectual disability in sleep disorders. However, significant gender differences were found in the dimensions of aggression and self-harm in behavioral problems, favoring males. On the other hand, no statistically significant differences were found between the two groups in the dimensions of stubbornness, challenge, and withdrawal. Furthermore, a correlation was found between the dimensions of sleep disorders and the dimensions of behavioral problems among individuals with intellectual disability. The research recommended the provision of training programs and awareness sessions for parents and educators regarding the importance of healthy sleep for individuals with intellectual disability, as well as strategies for dealing with self-harm and aggression behaviors.
 
 
 

الكلمات الرئيسية