درجـة امتـلاك مديـري ومديـرات مـدارس التعليـم الأسـاسـي للكفـايات القيادية بإدارة برنامج صعوبات التعلم في مدارسـهم مـن وجهـة نظـر معلمـي ومعلمـات صعـوبـات التعــلم The Degree to Which Basic Education School Principals and Principals Possess Leadership Competencies in Managing the Learning Disabilities Program in Their Schools, From the Point of View

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التربية والتعليم-عمان

2 وزارة التربية والتعليم سلطنــــة عمــــــــــــان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة امتلاك مديري ومديرات مدارس التعليم الأساسي للكفايات القيادية بإدارة برنامج صعوبات التعلم في مدارسهم، من وجهة نظر معلمي ومعلمات صعوبات التعلم، والتعرف على إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات مديري ومديرات مدارس الطلبة ذوي صعوبات التعلم في امتلاك مدى ومديرات مدارس التعليم الأساسي للكفايات القيادية بإدارة برنامج صعوبات التعلم في مدارسهم، من وجهة نظر معلمي ومعلمات صعوبات التعلم، من حيث (المؤهل، وسنوات الخبرة). طبقت الدراسة على ثلاث محافظات في السلطنة وهي محافظة الظاهرة، والداخلية، والبريمي، حيث تكونت العينة من (260) معلم ومعلمة صعوبات التعلم. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي من إعداد مقياس لتحقيق أهداف الدراسة. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة وعي امتلاك مديري ومديرات للتعليم الأساسي للكفايات القيادية بإدارة برنامج صعوبات التعلم في مدارسهم من وجهة نظر معلمي ومعلمات صعوبات التعلم، جاءت ضمن الدرجة العالية. كما بيّنت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد العينة تُعزى للمؤهّل العلمي، أو سنوات الخبرة كمعلم أو معلمة صعوبات تعلم. وفي ضوء هذه النتائج فقد أوصت الباحثتان بعدد من التوصيات لتعزيز الكفايات القيادية بإدارة برنامج صعوبات التعلم.
The study aimed to reveal the degree to which principals and principals of basic education schools possess leadership competencies in managing the learning disabilities program in their schools, from the point of view of male and female teachers of learning disabilities, and to identify whether there are statistically significant differences in the responses of principals and principals of schools for students with learning difficulties in possessing the extent And basic education school principals for leadership competencies in managing the learning disabilities program in their schools, from the point of view of male and female learning disabilities teachers, in terms of (qualification and years of experience). The study was applied to three governorates in the Sultanate: Al Dhahirah, Al Dakhiliyah, and Al Buraimi Governorates, where the sample consisted of (260) male and female teachers with learning difficulties. The study used the descriptive approach to prepare a scale to achieve the objectives of the study. The results of the study indicated that the degree of awareness of basic education principals’ and principals’ possession of leadership competencies in managing the learning disabilities program in their schools from the point of view of learning difficulties teachers, came within a high degree. The results also showed that there were no statistically significant differences in the sample members’ estimates due to academic qualifications or years of experience as a learning difficulties teacher. In light of these results, the researchers recommended a number of recommendations to enhance leadership competencies in managing the learning disabilities program.
 
 

الكلمات الرئيسية