تحـديـات تطبيــق معاييــر الجــودة الصــادرة عن مجلس الأطفال الاستثنائيين في البرامج التربوية الفـرديـة لـذوي الإعاقــة الفكريـة والحلـول المقترحـة "دراســـــة نـــــوعيـــــة" Challenges of applying the Quality Standards issued by the Council of Exceptional Children in individual educational programs for people with intellectual disabil

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جــامعـة المــلك عبــدالعــزيــز

المستخلص

هدفت الدراسة الي الكشف عن التحديات والأسباب المؤدية إلى عدم تطبيق بعض معايير الجودة الصادرة عن مجلس الأطفال الاستثنائيين (CEC) على البرامج التربوية الفردية لذوي الإعاقة الفكرية، والحلول الممكنة والمعايير الأكثر والاقل تطبيقا من وجهة نظر المعلمات والمديرات بمراكز الرعاية النهارية بمدينة جدة، وتكونت عينة الدراسة من (5) مديرات، وخمس وعشرون 25 معلمة من مراكز للرعاية النهارية بمدينة جدة، واستخدمت الباحثتان المقابلة، وتحليل الوثائق، وباستخدام المنهج النوعي، تم التوصل الي التحديات التالية: تحديات تتعلق بالقائمين على تنفيذ البرامج التربوية الفردية، والطلاب ذوي الإعاقة الفكرية وأسرهم، وتحديات ادارية متعددة والتي تعيق من تطبيق معايير جودة مجلس الأطفال الاستثنائيين، أيضاً، تم اقتراح بعض الحلول في هذه الدراسة للحد من تحديات تطبيق البرنامج التربوي الفردي وفق معايير الأطفال الاستثنائيين كإعداد فريق متكامل من أعضاء فريق عمل التربية الخاصة وبالتحديد المعلم المساعد مع الحرص على ان يكونوا ذات كفاءة مهنية، توفير الية واضحة والتي يتم تحديد أدوار أعضاء فريق العمل والمعلم بشكل دقيق وواضح، ضرورة التطوير المهني المعلمين وأعضاء فريق العمل من خلال ورش عمل ودروات تدريبية فعالة وهادفة أثناء مزاولتهم العمل. ومن المعايير الأكثر تطبيقًا: توظيف نقاط القوة لدى الطلبة لتعزيز وتطوير المهارات النمائية والمحافظة عليها، ومن المعايير المطبقة بدرجة متوسطة: تنظيم المواد والوسائل التعليمية لتنفيذ الخطط التعليمية الفردية، ومن أهم التوصيات اعداد فريق من الكوادر المؤهلة في مجال إدارة الجودة والذي يعنى بمتابعة جودة البرامج التربوية الفردية.
 
The study aimed to reveal the challenges and reasons leading to the non-application of some quality standards issued by the Council for Exceptional Children (CEC) on individual educational programs for people with intellectual disabilities, and the possible solutions and standards that are most and least applied from the point of view of teachers and directors in day care centers in the city of Jeddah. The study sample was composed of (5) female directors and twenty-five teachers from day care centers in the city of Jeddah, the researchers used interviews, document analysis, and using the qualitative approach, the following challenges were reached: Challenges related to those in charge of implementing individual educational programs, students with intellectual disabilities and their families, and challenges There are multiple administrative issues that hinder the application of the quality standards of the Council for Exceptional Children. Also, there are some solutions that were suggested
 in this study to reduce the challenges of implementing the individual educational program in accordance with the standards for exceptional children, such as preparing an integrated team of members of the special education work team, specifically the assistant teacher, while ensuring that they must be professionally competent, provide a clear mechanism through which the roles of each of the work team members and the teacher are defined accurately and clearly, and the necessity of professional development for teachers and work team members through effective and purposeful workshops and training courses. Among the most applied standards is: utilizing students’ strengths to enhance, develop and maintain developmental skills. Among the moderately applied standards are: organizing educational materials and methods to implement individual educational plans. Among the most important recommendations is preparing a team of qualified personal in the field of central quality management, which is concerned with monitoring the quality of individual educational programs in particular and day care centers in general.
 

الكلمات الرئيسية