Willingness of university faculty members to provide accommodations for students with AD/HD in Saudi Arabia حماس أعضاء هيئة التدريس بالجامعة للمواءمة وتقديم الدعم الأکاديمي للطلاب ذوي فرط الحرکة وتشتت الانتباه بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Special Education Department, College of Education King Saud University

المستخلص

The purpose of the current study was to examine the willingness of university faculty members toward the provision of accommodations for college students with ADHD in Saudi Arabia and to identify differences among participants based on gender, nationality, having previous teaching experience of students with ADHD, having a relative or family member with ADHD, and academic rank and discipline.  In addition, the author measured the relationship between participants’ willingness toward the provision of accommodations and their perception of professional development provided at King Saud University. A sample of 479 male and female participants filled out an online questionnaire. Data was collected using a modification of The Accommodation of University Students with Disabilities Inventory (AUSDI) developed by Wolman, McCrink, Rodriguez, and Harris-Looby (2004).  The results indicated that the willingness of participants to provide accommodations did not relate to their gender, having a relative or family member with ADHD, or academic rank and discipline. There was also no association between the participants’ willingness toward the provision of accommodations and their perception of professional development provided at King Saud University.  However, it was concluded that the Saudi participants and the participants without previous teaching experience were more positive toward accommodations than were non-Saudi participants and those with no previous teaching experience.
        هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على حماس أعضاء هيئة التدريس نحو المواءمة وتقديم الدعم الأکاديمي للطلاب ذوي فرط الحرکة وتشتت الانتباه في المملکة العربية السعودية، وقياس الفروقات بين المشارکين بناء على عدة متغيرات، ودراسة العلاقة بين حماس المشارکين حول المواءمة وتقديم الدعم الأکاديمي ورؤيتهم للتطوير المهني المقدم من قبل الجامعة. وقد شارک في هذه الدراسة 479 عضو هيئة تدريس، واشارت النتائج إلى أن المشارکين -بشکل عام-لديهم حماس للمواءمة وتوفير الدعم الأکاديمي لذوي فرط الحرکة وتشتت الانتباه، وکذلک وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين المشارکين بناء على متغير الجنسية، والخبرة في تدريس الطلاب ذوي فرط الحرکة وتشتت الانتباه حيث اظهر المشارکين السعوديين، وکذلک المشارکين الذين ليس لديهم خبرة سابقة في تدريسهم حماس أکثر من المشارکين غير السعوديين، والمشارکين الذين لديهم خبرة سابقة في تدريسهم. في المقابل أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين المشارکين بناء على عدة متغيرات وهي الجنس، وجود شخص من العائلة او الأقارب يعاني من فرط الحرکة وتشتت الانتباه، والرتبة العلمية، والکلية، وعدم وجود علاقة بين حماس المشارکين نحو المواءمة وتوفير الدعم الأکاديمي ووجهات نظرهم حول التطوير المهني المقدم داخل الجامعة.

الكلمات الرئيسية