معوقات الإشراف التربوي کما يراها المشرفون التربويون على برامج صعوبات التعلم والتربية الفکرية The obstacles of educational supervision as viewed by the educational supervisors who oversee the learning disabilities and intellectual education programs

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة، قسم التربية الخاصة کلية التربية، جامعة الملک سعود

2 محاضر متعاون، قسم التربية الخاصة کلية العلوم الاجتماعية، جامعة الإمام محمد بن سعود

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهم المعوقات التي تواجه المشرفين التربويين على برامج صعوبات التعلم وکذلک على برامج التربية الفکرية من وجهة نظرهم، والتعرف على مدى الاختلاف بين المعوقات التي تواجه المشرفين التربويين على برامج صعوبات التعلم وعلى برامج التربية الفکرية وذلک وفقا لمتغيرات الدراسة التالية: التخصص، سنوات الخبرة في مجال الإشراف التربوي، عدد برامج التربية الخاصة المکلف بالإشراف عليها.
        وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وذلک لوصف المعوقات التي تواجه أولئک المشرفين التربويين على برامج صعوبات التعلم وبرامج التربية الفکرية بالمملکة العربية السعودية في مجالهم الإشرافي کما توجد في الواقع، وکذلک التعرف على مدى الاختلاف بين المعوقات التي تواجه أولئک المشرفين التربويين وذلک تبعا لمتغيرات الدراسة التي تم ذکرها سابقا.
        أما مجتمع الدراسة فتکون من (71) مشرفًا تربويًّا على برامج صعوبات التعلم وبرامج التربية الفکرية، ولقد شملت جميع المشرفين التربويين على برامج صعوبات التعلم بالإدارة العامة للتربية الخاصة وبإدارات التعليم في مناطق ومحافظات المملکة العربية السعودية وعددهم(37) مشرفا تربويا.
        کما شملت الدراسة أيضا جميع المشرفين التربويين على برامج التربية الفکرية بالإدارة العامة للتربية الخاصة وبإدارات التعليم في مناطق ومحافظات المملکة العربية السعودية وعددهم(34) مشرفا تربويا.
This study aimed at identifying the most significant obstacles, which encounter the educational supervisors who oversee the learning disabilities and intellectual education programs according to their point of view. In addition. It aimed at identifying the range of variance between the obstacles, which encounter the educational supervisors who oversee the learning disabilities and intellectual education program, as per the following study variables:
          Specialization, Experience years in the major of educational supervision, the number of the special education programs to which supervision he was assigned. The researcher has adopted the descriptive analytical approach for the purposes of describing the obstacles which encounter the educational supervisors who oversee the learning disabilities and intellectual education programs in the kingdom of Saudi Arabia in their supervisory field as it really is. Moreover, the study aimed at identifying the range of variance between the obstacles which encounter those educational supervisors as per the study variables which was mentioned previously. The study sample consisted of (71) educational supervisor of those who oversee the learning disabilities and intellectual education programs. the study encompassed all of the  educational supervisors who oversee the learning disabilities programs  in the general administration of special education, in addition to, all of the educational supervisors who work in all of the education administrations within the areas and the governorates of the  kingdom of Saudi Arabia, and  their total number was (37) educational  supervisor. The study also included all of the educational supervisors who oversee the intellectual education program in the general administration of special education, in addition to, all of the educational supervisors who work in all of the education administrations within the areas and the governorates of the  kingdom of Saudi Arabia , and  their total number was (34) educational supervisor.