فعالية برنامج تدريبي في تحسين مهارات قراءة الحروف الأبجدية وتذکرها للتلاميذ ذوي الإعاقة العقلية البسيطة Effectiveness of a Training Program on Developing Reading Alphabetical Letters and Remembering Them to Students with Intellectual Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستـــاذ الـــتربيـــة الخـــاصـــة المســـاعـــد کلية التربية - جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي في تنمية مهارات قراءة الحروف الأبجدية وتذکرها لدى الطلاب ذوي الإعاقة العقلية البسيطة. وشملت العينة (5) طلاب من ذوي الإعاقة العقلية البسيطة. تتراوح أعمارهم بين 7 - 9 سنوات، ودرجة الذکاء وفقًا لاختبارات الذکاء بين 65 – 68، والبرنامج التدريبي يقوم على المزاوجة بين الصورة والحرف باستخدام الحاسب الآلي، والذى تم تطبيقه على الطلاب الخمسة، وقد استخدم الباحثان التصميم الفردي (أ-ب – أ – ب ) کمنهج مناسب للدراسة الحالية.
        وکشفت النتائج عن حدوث تحسن في مهارات قراءة الحروف الأبجدية وتذکرها لدى الطلاب ذوي الإعاقة العقلية البسيطة. وکذلک تم مناقشة مجموعة من التوصيات والمقترحات لأبحاث مستقبلية فيما يتعلق بتدريب الطلاب ذوي الإعاقة العقلية البسيطة. والتي من ضمنها أهمية إعطاء التعليمات للطالب بشکل واضح ، وأهمية المتابعة بشکل مستمر ومکثف.
          This study aims to examine effectiveness of a training program on developing reading alphabetical letters and remembering them for students with intellectual disabilities. A single subject design (ABAB) was utilized with 5 students with intellectual disabilities in an elementary school. Participants range from 7 to 9 years old and from 65 to 68 IQ tests. The training program based on sight word that supported by using computer to train students in this study . Results showed that the training program helped participants for developing their abilities to read and recall alphabetical letters. In addition, a set of recommendations for future research and practices in teaching reading for students with intellectual disability was discussed. Specially, the importance of giving instructions to the student clearly, explicitly, and the importance of following-up continuously and intensively.