مدى تطبيق استراتيجيات التدريس الحديثة على ذوي الاعاقة من وجهة نظر المعلمين والمعلمات The extent of implementation of modern teaching strategies on the disabled from the perspective of teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشرفة عموم على معاهد وبرامج التربية الخاصة بالمملکة الادارة العامة للتربية الخاصة / وزارة التربية والتعليم

المستخلص

 هدفت الدراسة التعرف على مدى تطبيق الاستراتيجيات الحديثة في تدريس ذوي الاعاقة ،  ورکزت الباحثة على خمس استراتيجيات  حديثة تمثلت في (تدريس الأقران، مسرحة المناهج ولعب الأدوار والتمثيل الصامت، التربية المتحفية، خرائط المفاهيم، التعلم النشط). ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، معتمدة على الاستبانة أداة الدراسة،  والتي تم تطبيقها على عينة من معلمي ومعلمات التربية الخاصة والتعليم العام في المعاهد والبرامج، وبلغ عدد إجمالي أفراد الدراسة (75) فرداً،  طبقت خلال العام 1435/ 1436هـ.
وکان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة تطبيق أربعة من استراتيجيات التدريس الحديثة تمثلت في التعلم النشط،  تدريس الأقران،  مسرحة المناهج ، خرائط المفاهيم. أما الزيارات المتحفية فلا تطبقها عينة الدراسة, کما تمثلت معوقات تطبيق استراتيجيات التدريس في الآتي:
تدريس الأقران: تمثلت في کثافة محتوى المنهج المدرسي.
مسرحة المناهج: تمثلت في نقص بعض الأدوات والأجهزة في المدرسة.
الزيارات المتحفية: تمثلت في ندرة المتاحف التي تخدم ذوي  الاعاقة.
خرائط المفاهيم: تمثلت في صعوبة فهم العلاقات والروابط للطلاب  من ذوي الاعاقة.
التعلم النشط: تمثلت في قصور استخدام الطلاب من ذوي الاعاقة لمهارات التفکير العليا.
وقدمت الدراسة عدة توصيات في ضوء النتائج تمثلت في إنشاء المتاحف التي تخدم ذوي الاعاقة، الترکيز في برامج إعداد معلم التربية الخاصة على مقرر استراتيجيات التدريس الحديثة وکيفية توظيفها مع ذوي الاعاقة، عقد دورات تدريبية للمعلمين أثناء الخدمة على توظيف استراتيجيات التدريس الحديثة مع ذوي الاعاقة.
The study aimed to identify The extent of implementation of modern teaching strategies on the disabled from the perspective of teachers, and the researcher focused on five modern strategies represented in the (peer teaching, theater curriculum, role-playing, museums education, concept maps and  active learning).
          To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach, based on the questionnaire study tool, which was applied to a sample of teachers in private and public education  in institutes and programs, and the number of the total members of the study was (75) individuals, applied during the  year 1435/1436 AH.
          One of the most important findings of the study was the implementation of  four modern teaching strategies represented in:




1-    Active learning


2-    Peer teaching,




3-    Theater curriculum,


4-    Concept maps.




          museums education was not applied by the sample of the study. obstacles of implementing the  teaching strategies
1-     peer teaching: represented In the school curriculum content density.

theater curriculum: some was the lack of tools and equipment in the school.
Visits Museum: was the scarcity of museums that serve people with disabilities.
concept maps: was the difficulty of understanding the relationships and links for students with disabilities.
active learning: represented in the palaces of the use of students with disabilities in higher-order thinking skills.

          The study made several recommendations in light of the results as follows : the creation of museums that serve the disabled, the focus of the special education teacher preparation on the decision of modern teaching strategies and how to employ them with the disabled programs, training courses for teachers in-service on the employment of modern teaching strategies with the disabled.

الكلمات الرئيسية