الکفايات التعليمية لمعلمات التربية الخاصة المرحلة الابتدائية للبنات في برامج الدمج بالمدارس الحکومية والأهلية بمدينة الرياض (دراسة مقارنة ) The Educational Competencies of Special Education Teachers in Mainstreaming Programs at both Government and Private Primary Girls Schools in Riyadh City

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محاضر - قسم التربية الخاصة جـــــامعـــــة الملـــک سعـــــــــود

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى توافر الکفايات التعليمية لدى معلمات التربية الخاصة في مدارس الدمج الحکومية والأهلية الابتدائية للبنات في مدينة الرياض، الفروق في مستوى أدائهن، والمعوقات المُتسببة في تدني مستوى کفاياتهن التعليمية.
اشتملت أداة الدراسة على خمس وخمسين کفاية موزعة على ثمانية محاور أساسية هي محور التهيئة والعرض، إعداد وتنفيذ البرامج التربوية الفردية، الاهتمام بتعديل السلوک، التشجيع على المشارکة والتفاعل الصفي، التعامل مع أولياء الأمور، العلاقات الإنسانية، التقويم، النمو الأکاديمي والمهني. تم اختيار عينة الدراسة بطريقة عشوائية شملت 66 معلمة تربية خاصة (33 معلمة بمدارس حکومية و33 معلمة بمدارس أهلية) بمدينة الرياض. کما تم اختبار الصدق الظاهري للاستبانة ( α= 92.4%). اُستخدمت في هذه الدراسة  المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، التوزيعات التکرارية، النسب المئوية، تحليل التباين الأحادي، واختبار ت کأساليب إحصائية لاستخلاص النتائج.
أوضحت النتائج أن مستوى أداء الکفايات التعليمية لدى عينة الدراسة  مرتفع في جميع الکفايات باستثناء کفاية العلاقات الإنسانية حيث وجد مستوى الأداء فيها مرتفع جداً. کما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الأداء الکلي للکفايات التعليمية لمعلمات التربية الخاصة للمرحلة الابتدائية للبنات في مدارس الدمج الحکومية والأهلية بمدينة الرياض. کذلک بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة کل من کفاية التهيئة والعرض وکفاية النمو الأکاديمي والمهني تعزى لمتغير التخصص الدقيق لصالح المعلمات ضمن تخصص التوحد والاضطرابات السلوکية. کما استخلصت النتائج مجموعة من المعوقات التي قد تتسبب في انخفاض مستوى الکفايات التعليمية، أهمها: کثرة الأعباء التدريسية أو الإدارية، عدم توافر الوسائل والتقنيات التعليمية، عدم حضور الدورات التدريبية في مجال التخصص، وعدم توفر الدعم المادي والمعنوي. 
The aims of this study were to identify the: availability of educational competencies, differences in performance, and difficulties that may cause insufficient performance, among special education teachers in both government and private primary girls schools in Riyadh city which implement mainstreaming program
Fifty-five educational competencies had been tested. They were distributed into eight main axes ,namely, introduction and presentation, preparation and implementation of individual educational program, behavioral modification, encouragement of classroom participation, dealing with parents, human relations, evaluation, and academic and professional development. Study sample was randomly selected from all special education teachers in both government and private primary girls schools in Riyadh city which implement mainstreaming program. The validity of the questionnaire used was tested (α = 92.4%). Data was statistically analyzed using Split-Half Method, Spearman-Brown, Alfa-Coefficient, ONE-WAY ANOVA, and T-test.
Results showed that educational competencies were high among the study sample except human relations  competency which showed very high level. Results also showed no significant differences between government and private schools special education teachers in all competencies investigated. In addition, results showed significant differences related to teacher’s specialty in the area of autism and behavior disorder which showed a high level in two competencies, namely, introduction and presentation, and academic and professional development. Furthermore, results showed several difficulties that may lower the educational competencies level of the study sample. Main difficulties include, teaching and administration  load, insufficient education technologies and facilities, lack of education training programs, and insufficient financial and moral support.

الكلمات الرئيسية