آراء معلمي التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية نحو أسلوب العمل التعاوني في البيئة التعليمية وعلاقته ببعض المتغيرات Perspectives Students with Intellectual Disability Teachers On Collaborative work style at The Learning Environment and Its Relationship with Some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستـــاذ الــتربيــة الخــاصــة جــامعــة الملــک سعــود

2 محاضرة بجامعة شقراء - کلية التربية قسم التربية الخاصة – مسار إعاقة فکرية

المستخلص

        هدفت الدراسة إلى التعرف على آراء معلمي التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية نحو أسلوب العمل التعاوني في البيئة التعليمية، وعلاقته ببعض المتغيرات. وتم تحديد أربعة أبعاد للتعرف على آرائهم فيها وهي (اتجاهات معلمي التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية نحو أسلوب العمل التعاوني, العناصر الأساسية اللازمة لإنجاح العمل التعاوني بين المعلمين, الکفايات الأساسية لدى المعلمين لتأهيلهم لممارسة العمل التعاوني), واستخدم الباحثان في هذه الدراسة المنهج الوصفي .ولتحقيق أهداف الدراسة طبقت استبانة من إعداد الباحثين على (297) من معلمي ومعلمات التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية، (147) من الذکور، و(150) من الإناث، منهم (65) من معلمي التعليم العام الذين يقومون بتدريس التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية. وتکونت الأداة من جزأين، حيث تضمن الجزء الأول (4) فقرات تتعلق بالمعلومات العامة للمعلمين، بينما تکون الجزء الثاني من (38) عبارة موزعة على أربعة أبعاد.
وأوضحت نتائج الدراسة ما يلي:
1-   أن معظم أفراد الدراسة يحملون آراء وتوجهات إيجابية نحو أسلوب العمل التعاوني في البيئة التعليمية على جميع أبعاد الإستبانة.
2-   أن معظمهم کانت استجاباتهم مرتفعة على بعد الاتجاهات والعناصر الأساسية لإنجاح العمل التعاوني مقارنة بالبعدين الآخرين.
3-  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في آراء عينة الدراسة حول أي بعد من أبعاد أسلوب العمل التعاوني في البيئة التعليمية وفقاً لمتغير (البيئة التعليمية، الجنس، سنوات الخبرة).
4-  وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين حول بُعد العناصر الأساسية اللازمة لإنجاح العمل التعاوني بين المعلمين وفقاً لمتغير التخصص (التربية الفکرية-التعليم العام). حيث يتضح أن من معلمي التعليم العام أکثر موافقة على عبارات هذا البعد مقارنة بمعلمي التربية الفکرية.
    The present study aims at identifying the perspectives of the teachers of the intellectual disability students on the style of collaborative work in the learning environment , and its relationship with some variables. In order to achieve these objectives the Researcher has administered  a questionnaire on (297) of teachers of students with intellectual disability ( (147) males and (150). and of them (65) ) of the general education teachers who teach intellectual disability students. The questionnaire consists of two parts, the first of which includes (4) items related to the teachers' general knowledge , while the second part consists of (38) items distributed over four dimensions, the study concludes the following results:
1-    most teachers hold positive views and trends towards the cooperative work method in the learning environment on all questionnaire dimensions.
2-    The study has also concluded that most teachers  replies were higher than the questionnaire dimensions , and the basic elements for successful collaborative work as contrasted with the other two dimensions.
3-    study results have also shown no differences of statistical significance on the views related to the study samples for any of the dimensions  related to the cooperative work method based on the variable of the educational environment ( like gender and years of experience ).
4-    As for the variable related to the teachers' categories , there were differences of statistical significance among teachers – with respect to the dimension of the basic elements essential for the successful and collaborative work among teachers only based on their categories. It has become clear  that  general education teachers are more liable for consent to the items of this dimension than the teachers of the intellectual education. These results show how important the revival of the collaborative work is among teachers in the light of the basic elements essential for its success.

الكلمات الرئيسية