علاقة اکتساب المهارات المعرفية بالمهارات الاجتماعية للأطفال ذوى الاعاقة البصرية والمبصرين بالمجتمع القطري The relationship between cognitive skill acquisition and social skills for visual impairment and sighted children in the Qatari society

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استشاري معهد النور للمکفوفين - قطر

2 وزارة الداخلية - قطر

3 اخصائي نفسي – معهد النور للمکفوفين

المستخلص

تمت دراسة علاقة اکتساب المهارات المعرفية بالمهارات الاجتماعية لدى عينة من الأطفال ذوي الإعاقة البصرية و مقارنتها بأقرانهم من المبصرين. تتکون هذه العينة من (94) طفل. موزعة إلى عينتين: الأولى تتکون من (47) طفل من ذوي الإعاقة البصرية مسجلين ببرنامج الطفولة المبکرة بمعهد النور للمکفوفين و الثانية من (47) طفل مبصر مسجلين بروضات ودور الحضانة بدولة قطر. لقياس المهارات المعرفية و المهارات الإجتماعية لدى کلا المجموعتين تم إستخدام مقياس الأوريجون للأطفال المکفوفين أو ذوي الإعاقة البصرية. کما تم إعتماد المنهج الوصفي و الإرتباطي في هذه الدراسة التي کانت نتائجها کالآتي:

أنه يوجد تناسب طردي إيجابي في اکتساب مهارات المجالين المعرفي والاجتماعي لدى العينتين عند مستوى الدلالة ) 01. (. حيث کانت قيمة ( ر) المحسوبية (97.) لدى المبصرين و(96. ) لدى الأطفال من ذوي الإعاقة البصرية.
أن عدد مهارات مجالي المعرفي والاجتماعي کانت أکثر لدى العينة المبصرة منها لدى الأطفال من ذوي الإعاقة البصرية. خاصة ما بين السنة الثانية والخامسة. حيث کان متوسط اکتساب مهارات المجال المعرفي من جملة (127) مهارة (60) مهارة لدى المبصرين مقابل ( 55) لدى الأطفال من ذوي الإعاقة البصرية. کما أن متوسط اکتساب المهارات الاجتماعية من مجموع (90) مهارة کانت (50) مهارة لدى المبصرين مقابل (44) لدى الأطفال من ذوي الإعاقة البصرية.
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال المبصرين وأقرانهم من ذوي الإعاقة البصرية في کلا المجالين المعرفي و الإجتماعي.
ومن خلال هذه النتائج التي أکدت إيجابيا فرضيتي الدراسة. والتي أقرت بأن الإعاقة البصرية يمکن أن تؤثر سلبا على عملية النمو والتعلم. وخاصة في فترة ما قبل مرحلة الروضة. وللحد من هذه الفروق بين الفئتين. حاولنا تقديم بعض التوصيات التي تساعد الأسرة. المدرسين ومختلف العاملين مع ذوي الإعاقة البصرية على تنمية مهاراتهم في المجالين الاجتماعي والمعرفي.

In this study the relationship between cognitive skill acquisition and social skills has been examined in a sample of students with visual impairment and compared them with their sighted counterparts. using the Oregon scale. The sample of this study composed of (94) children. divided into two samples: The first sample composed of (47) students with visual impairment registered in the early childhood program in alnoor institute for the blind – qatar .The second sample composed of (47) sighted children register in the kind garden and nursery program in Qatar .
          The Oregon project scale for pre-school visual impairment and blind is used to evaluate the cognitive skills and social skills for both samples.
          The descriptive and the correlative method have been adopted in this study and the result has shown the following:

The result of the study has shown the existence of an important. direct and positive correlation between acquiring social skills and cognitive skills in both groups at the the indication ( 01). Where the calculated value of R ( 97) in the sighted group and( 96) in the blind group.
The results have also shown that the number of social and cognitive skills was higher in the sighted group compared to the group with visual impaired and mainly between the second and fifth years of age. The average number of cognitive skill acquisition for the sighted group was (60) from the total of (127) in contrast to (55) in the group with visual impaired. It was also found that the average number of social skill acquired was( 50) skills from (90 )in the sighted group. in contrast to ( 44) in the group of children with visual impairment.

          There were no differences in the statistics result between sighted student and their counterpart’s student with visual impermanent in both social and cognitive skills
          These results have positively confirmed both hypotheses of the study and acknowledges that visual disabilities negatively limit the process of learning and growth and mainly in the pre-kindergarten period.. To limit the skill differences between the two groups we tried to give recommendations to help the family. teachers and various workers deal with children with visual impairment s to develop their cognitive and social skills.

الكلمات الرئيسية