برنامج تدريبي مقترح لتعليم لغة التخاطب لطالبات التربية الخاصة بکلية التربية جامعة سلمان بن عبد العزيز A suggested Training Program to Teach Students the Language of Communication of Special Education, Faculty of Education University of Salman bin Abdul Aziz.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ التربية الخاصة المساعد - کلية التربية جـــامعـــة الامير سطام بن عبدالعزيز

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلي إعداد برنامج تدريبي مقترح وبيان فعاليته في تعليم عينة من طالبات التربية الخاصة بکلية التربية بالخرج جامعة سلمان بن عبد العزيز لغة التخاطب، کما هدفت إلى تحديد الفروق بين أداء طالبات التربية الخاصة للغة التخاطب، وطالبات من تخصصات تربوية أخرى، وتکونت عينة الدراسة من (120) طالبة وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين متجانستين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، واستمر البرنامج لمدة شهرين ونصف لعدد (30) جلسة مدة کل جلسة ساعتان بواقع (3) جلسات أسبوعيا، وقد استخدمت في الدراسة الأدوات الآتية(مقياس لغة التخاطب, قائمة المهارات الأساسية للغة التخاطب)، برنامج تدريبي مقترح لتعليم لغة التخاطب.
        وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة بعد تطبيق البرنامج لصالح طالبات المجموعة التجريبية، مما يدل على فعالية البرنامج التدريبي في إحداث عملية تعليم الطالبات لغة التخاطب بکلية التربية بالخرج جامعة سلمان بن عبد العزيز، وکذلک استمرار فاعلية البرنامج حتى فترة المتابعة.
        وتؤکد الدراسة على وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات طالبات تخصص (التربية الخاصة) وطالبات تخصصات تربوية أخري بالمجموعة التجريبية فى القياس البعدى لمقياس لغة التخاطب، لصالح طالبات المجموعة التجريبية تخصص (التربية الخاصة) وأوصت الدراسة بضرورة تدريب أسر الصم وذوي العلاقة على لغة التخاطب.
 
    The study aimed to Suggested training program to teach students the language of communication of Special Education, Faculty of Education University of Salman bin Abdul Aziz., so aimed to determine the differences between the performance of special education students to the language of communication, and students other educational disciplines.
    The study sample consisted of (120) student sample was divided into two groups, one homogeneous experimental and other officer, the program lasted for two and a half to the number (30) for each two-hour session by session (3) sessions per week.
    The study tools : (language of communication measure, the list of basic skills of the language of communication, a proposed training program to teach the language of communication).
    The results of study the existence of statistically significant differences between the mean scores of students in the experimental and control groups after the application of the program for the benefit of students in the experimental group, demonstrating the effectiveness of the training program in bringing about the process of teaching students the language of communication, Faculty of Education in Salman Bin Abdul Aziz University, as well as the continued effectiveness The program even follow-up period .
    The study confirms the existence of significant differences between.
    the mean scores of students specialization (special education) students and other educational disciplines in the experimental group telemetric scale language of communication, for the benefit of students in the experimental group specialization (special education).

الكلمات الرئيسية