الاحتياجات المهنية لمعلمات التعليم العام لتدريس التلميذات ذوات صعوبات التعلم Professional needs of general education teachers for teaching students with learning disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة - قسم التربية الخاصة کلية التربية - جامعة الملک سعود

2 محاضرة, قسم التربية الخاصة کلية العلوم الاجتماعية، جامعة الإمام محمد بن سعود

المستخلص

        هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاحتياجات المهنية اللازم توافرها لدى معلمات التعليم العام لتدريس التلميذات ذوات صعوبات التعلم, ومدى اختلاف تلک الاحتياجات بناءً على متغير المؤهل العلمي, والتخصص, وسنوات الخبرة, بمدارس المرحلة الابتدائية الحکومية والمتضمنة برامج صعوبات التعلم بمدينة الرياض.
        ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي المسحي, حيث صُممت استبانة لجمع المعلومات, مکونة من (37) عبارة موزعة على ثلاثة أبعاد, وبعد التأکد من صدقها وثباتها, تم توزيعها على عينة الدراسة البالغ عددها (265) معلمة.
        وقد تلخصت نتائج الدراسة في وقوع جميع الاحتياجات المهنية التي تضمنتها أبعاد الدراسة ضمن فئة الحاجة بدرجة کبيرة, إلا احتياجًا واحدًا کانت الحاجة إليه بدرجة کبيرة جدًا وهو: (الحاجة إلى تقليل النصاب التدريسي لمعلمات التعليم العام لتلبية احتياجات التلميذات ذوات صعوبات التعلم), وقد جاءت أبعاد الدراسة مرتبة من قبل عينة الدراسة حسب درجة الاحتياج على التوالي: الاحتياجات المهنية العامة, الاحتياجات المهنية التدريسية, احتياجات النمو المهني. وقد بينت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد عينة الدراسة بالنسبة لدرجة الاحتياج, يمکن أن تُعزى إلى متغيرات الدراسة.
          This study aimed to recognize the professional needs of general education teachers for teaching students with learning disabilities, and how these needs differ according to qualification, major and years of experience in public elementary schools that have learning disabilities programs in Riyadh. To achieve this goal, the descriptive approach was used. A questionnaire was designed to collect information. This questionnaire consisted of (37) statements distributed on three domains. After ensuring the validity and reliability of the questionnaire, it was distributed to the study sample consisting of (265) female teachers. Results of the study showed that all professional needs in the study domains were highly  needed except one need which was very highly needed, and it is (the need to reduce the number of classes taught to meet the needs of students who have learning difficulties). Domains of the study were arranged by the study sample according to degree of need as follows: general professional needs, teaching professional needs and professional development needs. The study showed that there are no statistical significant differences between mean scores of the study sample for the degree of need that can be attributed to variables of qualification, major and years of experience.

الكلمات الرئيسية