الضغوط النفسية لدى ذوي الإعاقة البصرية في برامج الدمج بمحافظة الخليل فـي ضـــوء بعـــض المتغـــيرات The psychological Pressures among the blind students in integration schools in Hebron

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

دائــرة علــم النفــس جــامعــة القــدس- فلسطــــين

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على الضغوط النفسية لدى الطلبة المکفوفين في مدارس الدمج في محافظة الخليل، وتکونت عينة الدراسة من (124) طالب وطالبة من الطلبة المکفوفين جزئيا وکليا، تتراوح أعمارهم من (13- 19) سنة، تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية الطبقية. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة الدراسة وأهدافها. أظهرت نتائج الدراسة أن الدرجة الکلية للضغوط النفسية جاءت بدرجة متوسطة، کما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق في الضغوط النفسية لدى المکفوفين في مدارس الدمج في محافظة الخليل تعزى لمتغير العمر وکانت الفروق لصالح عمر (من 16-19 سنة)، ولمتغير الجنس. وکانت الفروق لصالح الإناث، ولمتغير درجة الإعاقة کانت الفروق لصالح الکف البصري الکلي،  ولمتغير المديرية کانت الفروق بين شمال الخليل وجنوبه لصالح شمال الخليل، وبين تربية يطا وجنوب الخليل لصالح تربية يطا.
The Study aims to define the psychological Pressures among the blind students in integration schools in Hebron. The study sample consists of (124) students, visually impaired and blind, whose ages between (13-19) following a stratified sample. The study employs the descriptive strategy due to its suitability to the study and its objectives. The study results show the total degree of psychological pressure moderately. It shows that there were some differences among the blind students in integration schools which is related to age variable . The age distinction was in favor of the age from (16-19 years old) , the gender distinction was in favor of females , whereas  the disability degree distinction was in a favor of the  total blind .In addition , The departments distinction between north and south of  Hebron  was in favor of south of Hebron department  . Finally, the distinction between Yatta department and the south of Hebron was in a favor of Yatta department.

الكلمات الرئيسية