تـــوقعـــات المعلمــين نحــو قــدرات الطـــلاب الصُّــم في معـاهــد وبرامــج التربيــة الخــاصــة بمــدينــة الــريـاض Teachers' expectations about the capacity of deaf students in institutes and special education programs in Riyadh

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة وعميد الدراسات العليا جـــامعـــة الملـــک سعـــود

2 إدارة التعليــم بمحــافظــة المجمعــة قســم الــتربــية الخــاصــة

المستخلص

هدفت الدِّرَاسَة الحالية إلى التعرف على توقعات المعلمين نحو قدرات الطلاب الصُّم في معاهد وبرامج التربية الخاصة بمدينة الرياض، وتکونت عينة الدِّرَاسَة من جميع المعلمين والمعلمات الذين يعملون في معاهد وبرامج دمج الطلاب الصُّم بمدارس التعليم العام في المرحلة الابتدائية، والمتوسطة، والثانوية بمدينة الرياض، والبالغ عددهم (426) معلم ومعلمة ، وطبق على العينة مقياس الآراء حول الأشخاص الصُّم والذي أعده «بيرکاي»، و«جاردنر»، و«سميث» Opinions about deaf people scale ODP (Berkay, Gardner, and Smith, 1995 )، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي، وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى ما يلي:
1-     أنَّ توقعات المعلمين نحو قدرات الطلاب الصُّم بشکل عام جاءت على درجة موافق في مجملها حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.55).
2-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمي ومعلمات الطلاب الصم في معاهد وبرامج التربية الخاصة على مقياس الآراء حول الأشخاص الصُّم، وذلک لصالح المعلمات.
3-     وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمي ومعلمات الطلاب الصم في معاهد وبرامج التربية الخاصة على مقياس الآراء حول الأشخاص الصُّم باختلاف المؤهل العلمي ، وذلک لصالح مؤهلات معلمي التربية الخاصة.
4-      وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمي ومعلمات الطلاب الصم في معاهد وبرامج التربية الخاصة على مقياس الآراء حول الأشخاص الصُّم باختلاف المرحلة الدراسية ، وذلک لصالح معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية.
5-     عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمي ومعلمات الطلاب الصم في معاهد وبرامج التربية الخاصة على مقياس الآراء حول الأشخاص الصُّم باختلاف البيئة التعليمية.
6-     عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمي ومعلمات الطلاب الصم في معاهد وبرامج التربية الخاصة على مقياس الآراء حول الأشخاص الصُّم باختلاف سنوات الخبرة.
7-     عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمي ومعلمات الطلاب الصم في معاهد وبرامج التربية الخاصة على مقياس الآراء حول الأشخاص الصُّم باختلاف الدورات التدريبية.
  This study aimed to identify teachers' expectations about the ability of deaf students in institutes and special education programs in Riyadh. The researchers used The descriptive Survey Approach , he has also employed the "Opinions about deaf people scale (ODP)" prepared by Berkay, Gardner & Smith (1995). The study sample consisted of individuals of all teachers and female teachers working in institutes and programs of including deaf students in general education schools at elementary, middle, and secondary level in Riyadh, accounted for (426) individuals, out of them only ( 372 ) individuals as for 181 teacher 191 female teacher) responded.
The results showed that teachers' expectations about the capabilities of deaf students generally score came on OK in its entirety as the arithmetic average (3.55), The remarkable expectations of teachers revolve around "it is unfair to limit deaf people to marginalized jobs with low wages, deaf people are as intelligent as hearing people", while the lowest expectations centered around the belief that the most intelligent deaf people have the ability to speak and communicate better than less intelligent deaf people. The study also found that there is a statistically significant difference in respondents' perceptions in favor of females, those who have the qualifications of special education, and those who work at elementary level, while there is no statistically significant difference according to difference in educational environment, years of experience or training courses.