الخدمات المساندة المقدّمة للطلاب الصُّم وضعاف السمع ودورها في جودة الحياة الأکاديمية في برامج التعليم العالي بمدينة الرياض Supportive Services Provided for Deaf and Hard of Hearing Students and Their Role in the Quality of Academic Life in High Education Programs in Riyadh

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة بقسم التربية الخاصة جامعة الملک سعود

2 محاضر بقسم التربية الخاصة جامعة الجوف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام معلمي التلاميذ الذين لديهم صعوبات التعلم للحاسب الآلي في غرفة المصادر والمعوقات التي تحد من استخدامه، واستخدم الباحثان في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمي التلاميذ الذين لديهم صعوبات التعلم والبالغ عددهم ( 224) معلما، الذين يعملون في المدارس الابتدائية الحکومية التابعة لإدارة التربية والتعليم في مدينة الرياض. وقد توصلت هذه الدراسة إلى النتائج التالية:
1-  أبرز استخدامات معلمي التلاميذ الذين لديهم صعوبات التعلم للحاسب الآلي في غرفة المصادر، هي: إعداد الخطط التربوية الفردية، إعداد خطة سير العمل وتنظيمه في البرنامج، حفظ البيانات مراعاة لفقدانها أو تلفها، تسجيل التلاميذ.
2-  أبرز المعوقات التي تحد من استخدام معلمي التلاميذ الذين لديهم صعوبات التعلم للحاسب الآلي، هي: شبکة الإنترنت غير متوافرة في برامج صعوبات التعلم، وعدم توافر أجهزة الحاسب الآلي في البرنامج منذ تأسيسه، وقلة المخصصات المالية تحول دون تامين أجهزة الحاسب الآلي، ولا تتوافر برامج الحاسب الآلي التعليمية المناسبة للتلاميذ.
The aim of the present study is to examine supportive services and their role in the quality of the academic life of deaf and hard of hearing students in high education. This study used the descriptive method – study tools were designed according to study aims and questions. The sample consisted of 185 male and female deaf and hard of hearing students. Generally, supportive services had “accepted” degree, and the most important items are: university acceptance procedures are easy and flexible, sign language interpreters are available. The results showed that students did not accept completely the next items: there are FM and recording devices in classrooms, there is a club for deaf and hard of hearing students in university that provide cultural activities. On the other hand, the outcomes related to the quality of academic life were “accepted” in general, which included: attending all lectures; perceiving that high education will meet the vocational needs. Regarding the relationship between supportive services and the quality of academic life, the study found a strong positive correlation between what is provided for the deaf and hard of hearing students and the quality of their academic life. The study recommended of benefitting from the international experiments providing service for deaf and hard of hearing students in high education, through an advanced model for supportive services designed by experts in special education, and adopted by ministry of education in order to be applied in all colleges and universities