فاعلية برامج صعوبات التعلُّم من وجهة نظر أولياء أمور التلاميذ الذين لديهم صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية Effectiveness of Learning Disabilities Programs from Perspective of Parents of Pupils with Learning Disabilities in Elementary School

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طــالــب دراســات عليــا کليـة الـتربيـة - جـامعـة الملـک سعــــود

2 أستاذ التربية الخاصة المساعد کليـة الـتربيـة - جـامعـة الملـک سعــــود

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برامج صعوبات التعلُّم من وجهة نظر أولياء أمور التلاميذ الذين لديهم صعوبات تعلم في المرحلة الابتدائية. ورکزت الدارسة على قياس بعض المتغيرات، وتحديد علاقة کل منهما بفاعلية برامج صعوبات التعلم، مثل: نوع الجنس، المؤهل العلمي، الدخل الشهري، الحالة الاجتماعية. واستخدم الباحثان المنهج الوصفي الکمي. وتکونت عينة الدراسة من (444) من أولياء أمور التلاميذ الذين لديهم صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية بمدنية الرياض. وتوصلت الدراسة إلى أن هناک وجهات نظر إيجابية في برامج صعوبات التعلم المتمثلة في فاعلية البرنامج والتواصل مع أولياء الأمور ومشارکة أولياء الأمور، ودور معلم صعوبات التعلم. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائياً في فاعلية برامج صعوبات التعلم تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وذلک لصالح الذين مؤهلاتهم أخرى. ولم تظهر أية فروق ذات دلالة إحصائياً تعزى لمتغيرات (نوع الجنس، الدخل الشهري، الحالة الاجتماعية).
The present study aimed to identify the effectiveness of learning disabilities programs from the perspective of parents of pupils with learning disabilities in the elementary school. The study focused on measuring some variables and determines the relationship of each efficacy learning disabilities programs, such as: sex, educational qualification, monthly income, marital status. The researchers have used a descriptive approach. The study sample consisted of (444) parents of pupils with learning disabilities in the elementary school in Riyadh City. The study found positive perspectives in the learning disabilities programs of the effectiveness of the program and communication with parents and parental involvement, teacher of learning disabilities. As well as the results showed statistically significant differences in the effectiveness of learning disabilities programs due educational qualification variable for (other qualification). There were no significant differences show statistically attributed to the variables (sex, monthly income, marital status).

الكلمات الرئيسية