العلاقة بين الذاکرة العاملة والفهم القرائي لدى التلميذات اللاتي لديهن صعوبات تعلم في القراءة The Relationship between Working Memory and Reading Comprehension of Schoolgirls who have Learning Disabilities in Reading

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة بجامعة الملک سعود

2 معيدة بقسم التربية الخاصة بجامعة الجوف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين الذاکرة العاملة والفهم القرائي لدى عينة مکونة من (33) تلميذة من التلميذات اللاتي لديهن صعوبات تعلم في القراءة في الصفين الخامس والسادس من المرحلة الابتدائية. وقد تم اختيار العينة بطريقة عشوائية من سبع مدارس تابعة لإدارة التربية والتعليم بمنطقة الجوف الملحق بها برامج صعوبات تعلم. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي(ارتباطي-مقارنة)، وأشـــــــــــــارت النتائج إلى وجود علاقة طردية بين الذاکرة العاملة والفـــــــــــــــهم القرائي، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب التلميذات اللاتي ذاکرتهن العاملة قوية واللاتي ذاکرتهن العاملة ضعيفة على اختبار الفهم القرائي في اتجاه التلميذات اللاتي ذاکرتهن العاملة القوية. وخلصت الدراسة إلى أن هناک علاقة بين الذاکرة العاملة والفهم القرائي، أن درجة الذاکرة العاملة قد تتنبأ بالفهم القرائي. وتنوه الدراسة إلى ضرورة إجراء دراسات مماثلة تأخذ العوامل الأخرى التي تؤثر على الفهم القرائي ضمن متغيراتها، قبل القول القاطع بإمکانية التنبؤ.
The study aimed to determine the relationship between working memory and reading comprehension among a sample of 33 fifth and sixth primary grade schoolgirls who have learning disabilities in reading. The sample was selected randomly from seven schools affiliated with the Department of Education in Al Jouf region.
The results indicated the presence of relationship between working memory and reading comprehension. Also, there was a statistically significant difference between mean scores of students who have a strong working memory and those who have weak working memory on the reading comprehension test in the direction of students with strong working memory. It was concluded that there is a correlation between working memory and reading comprehension, and that working memory performance could predict reading comprehension. However, there is a need for further studies that would consider other variables, which effect reading comprehension before being certain about predicting reading comprehension based on working memory scores.