ظهرت برامج تعليم ذوي الاحتياجات الخاصة في العالم العربي على مستوى المراحل الدراسية المختلفة، ابتداءً من مرحلة ما قبل المدرسة، ومروراً بمراحل التعليم العام (الابتدائي والمتوسط والثانوي)، ثم التعليم الجامعي والدراسات العليا، وأخيراً التعليم المستمر والتعلم مدى الحياة، وتبعاً لذلک قامت بعض الجامعات العربية باستحداث أقسام للتربية الخاصة تعنى بإعداد الکوادر البشرية المتخصصة في هذا النوع من التعليم، وتم إنشاء العديد من المراکز والجمعيات والهيئات والمؤسسات التي تعنى بذوي الاحتياجات الخاصة في القطاعات الحکومية والأهلية والخيرية، ويلاحظ أن هناک تفاوتاً واضحاً من بلد عربي لآخر، وذلک وفقاً للظروف السياسية والاقتصادية والاجتماعية التي تعيشها البلدان العربية. وفي ظل هذا التوسع وذاک الانتشار لتلک الکيانات، برزت الحاجة الماسة إلى إيجاد مجلس عربي لتعليم ذوي الاحتياجات الخاصة يشکل مرجعية تتولى رسم السياسة العامة في مجال تعليم ذوي الاحتياجات الخاصة على مستوى العالم العربي، وتقوم بعملية التعاون والتنسيق والتکامل بين الکيانات المختلفة، وتضع الضوابط والمعايير العلمية التي بموجبها يتم منح شهادات الترخيص لهذه المؤسسات والمراکز والبرامج، بالإضافة إلى إعداد واستخدام الآليات الضرورية للإشراف عليها وتقويمها ومتابعتها، وکذلک إيجاد الحوافز المادية والمعنوية للمتميز منها، واتخاذ التدابير اللازمة لإصلاح أوضاع تلک التي يقل أداؤها عن الحد الأدنى في تقديم الخدمات لذوي الاحتياجات الخاصة.
Programs for the education of students with special needs have been spreading in the Arab world through different educational levels, beginning from preschool, up to public education (elementary, middle, and secondary), through higher education programs, and finally continuing and lifelong education. According to this, some Arab universities have established new Special Education Departments to prepare specialists in this type of education.
A lot of centers, associations, and organizations have been established to provide care for individuals with special needs in public, privet, and charitable sectors.
It is clear that there is a great variation in the scope and type of services provided in special education.
As a result, there is an urgent need for the establishment of an Arab council for the education of students with special needs.
This Council will play the role of making public policies in the field of special needs education, throughout the Arab world.
This is to achieve the cooperation, coordination, and integration among different entities in the region.
This council will provide scientific standards related to the credentials of these centers and programs, in addition to the preparation of the necessary mechanisms for the supervision and evaluation of these centers.
It well, also give material and incentives for the distinguished ones, and take the necessary precautions for repairing the conditions of those that do not provide the needed services for people with special needs.
الموسى, ناصر بن علي. (2016). المجلس العربي لتعليم ذوي الاحتياجات الخاصة Arab Council for Education of Students with Special Needs. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 4(13 الجزء الأول), 1-18. doi: 10.21608/sero.2016.92011
MLA
ناصر بن علي الموسى. "المجلس العربي لتعليم ذوي الاحتياجات الخاصة Arab Council for Education of Students with Special Needs", مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 4, 13 الجزء الأول, 2016, 1-18. doi: 10.21608/sero.2016.92011
HARVARD
الموسى, ناصر بن علي. (2016). 'المجلس العربي لتعليم ذوي الاحتياجات الخاصة Arab Council for Education of Students with Special Needs', مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 4(13 الجزء الأول), pp. 1-18. doi: 10.21608/sero.2016.92011
VANCOUVER
الموسى, ناصر بن علي. المجلس العربي لتعليم ذوي الاحتياجات الخاصة Arab Council for Education of Students with Special Needs. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2016; 4(13 الجزء الأول): 1-18. doi: 10.21608/sero.2016.92011