مشکلات التطبيق الميداني في تخصص التربية الخاصة بجامعة أم القرى من وجهة نظر الدارسين Problems of Field Training in the Major of Special Education in Um-Alqura University from the Point View of the Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جــــــــــامعــــــة أم القـــــــــرى قسـم التربيـة الخاصـة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهم المشکلات التي تواجه طلبة السنة النهائية في تخصص التربية الخاصة بکافة المسارات أثناء فترة تطبيقهم العملي في الفصل الأخير ضمن مقرر التدريب الميداني.
أعد الباحث استبانة لهذا الغرض مکونة من 44 بنداً موزعة على أربعة محاور، وقد تم التحقق من صدقها وثباتها . وقد تم تطبيقها على الطلاب (ن= 136) موزعين إلى أربعة مسارات حسب تخصصهم الدقيق.
وقد أظهرت النتائج المشکلات الأکثر شيوعا کالتالي: ما تمت دراسته نظرياً لا يتم تطبيقه بالميدان، وأنانية بعض الزملاء في فترة التطبيق، وقلة الإمکانيات والوسائل في المدرسة، وسوء تشخيص حالات الفئات الخاصة. وخرجت الدراسة بتوصيات تتعلق بالجانب المنهجي الفني والجانب الإداري مثل: 1- تخويل الطلاب بالعمل الجزئي في مراکز التربية الخاصة خارج أوقات الدوام الجامعي.2-الترکيز على التعلم التعاوني داخل قاعات الدراسة الجامعية. 3-الاستعانة بالقطاع الخاص في دعم برامج التربية الخاصة.4-اعداد معمل خاص بمقاييس الکشف عن فئات التربية الخاصة
This study aimed to identify the most important problems the students in the last year of bachelor level in the major of special education face when they get a course of field training.
The recent researcher developed a questionnaire for that reason. He tested both its validity and reality. The participants where 136 male and female students distributed in four sub majors of their choice.
The results showed the most popular problems: What has studied is not applied on the field, the selfish of some classmates, lack of educational tools and equipment, errors in assessment of the cases of special education.
The study came up with some administrational and professional recommendations such as 1-giving the students permissions to work as a part-time in the centers of special education affairs.2-focus on cooperative learning in the university classes. 3- Have private sector to support the programs of special education.4-establish a lab for special assessments and tests.   

الكلمات الرئيسية