فاعلية برنامج تدخل مبکر قائم على نظرية الاستجابة للتدخل يدعم مهارات القراءة وما يرتبط بها من مهارات فرعية The Effectiveness of an Intervention Program Based on Responsive to Intervention Method Supporting Reading and Pre-reading Skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد جامعة دار الحکمة قسم التربية الخاصة جدة/ المملکة العربية السعودية

المستخلص

الهدف الرئيسي من هذه الدراسة تقييم فاعلية برنامج للتدخل المبکر يستند نظريا على الاستجابة للتدخل من خلال تعزيز مهارات الوعي الصوتي، ومهارات التهجئة، والمفردات والمشتقات، والطلاقة، والفهم القرائي وتطبيقه على الأطفال العاديين ومن هم عند مستوى الخطر لصعوبات القراءة مستقبلا. قُسّم أطفال التمهيدي إلى ثلاث مجموعات، التجريبية (18 طفل) ومجموعتين ضابطة (41 طفل). المجموعة الضابطة الأولى تتعرض لتعليمات للقراءة غير منظمة أو منظمة، أما المجموعة الثانية تتلقى برنامج يدعم الصوتيات. وقد تم اختبار الأطفال في المجموعات الثلاث بتطبيق أدوات قبلية وبعدية لتقييم مهارات القراءة وما يرتبط بها. تم تقييم نتائج الأطفال في المجموعات الثلاث باستخدام منهج الشبه التجريبي بعد ضبط متغيرات المستوى الاجتماعي والاقتصادي والتعرض اللغة والذکاء. وأشارت النتائج إلى أن الأطفال في المجموعة التجريبية حصلوا على درجات أعلى من المجموعتين الضابطة في الوعي الصوتي، وقراءة الحرف والکلمة، والمفردات مع تأثير أکبر على الأطفال عند مستوى الخطر. کان التأثير على مهارات الطلاقة هو الأقل مقارنة مع المجموعات الضابطة، مما يؤکد أن البرنامج فعال کتجربة أولية ويحتاج لعمل إضافي مع عينات أکبر مع بعض التعديلات لتعزيز مهارات القراءة الأخرى مثل الطلاقة.
The main objective of this study to assess the potential for theoretically based early intervention program in Arabic for reading through enhancing number of combination skills among children with concurrent risk for reading disability. The program aimed to promote five different areas in reading skills: phonological awareness (PA), phonology, morphology, vocabulary, and fluency skills. Kindergartners were assigned into three groups, experimental (18 child) and 2 control groups. The children at the experimental group received 50 sessions in small group over 14 weeks; each session lasted 45 minutes. The first control group (19 child) received government curriculum that does not have systematic reading instructions and the other control group (22 child) received phonics instruction. The current program was designed on small group instruction and each child within each group received activities based on his abilities. All children were pre-tested and post-tested on PA, letter naming and sight word reading, morphological skills, receptive and expressive vocabulary, and letter naming and word reading fluency. Using quasi-experimental design controlling for SES, language exposure, and IQ skills, the acquisition effects were assessed. The results indicated that children in experimental group achieved higher scores than control group in PA, word reading, morphological, and vocabulary skills within all levels with higher effect on children with at risk. The effect on fluency skills was the least with at risk group compared with control group. Results showed the basis for additional work with larger samples with some modifications to enhance other reading skills such as fluency.