معوقات الدمج الشامل للأطفال الصم وضعاف السمع في مرحلة رياض الأطفال من وجهة نظر معلماتهم بالمملکة العربية السعودية Obstacles to comprehensive integration of deaf and hard of hearing children from the perspective perceive of their teachers in kindergarten Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة وعميد الدراسات العليا جامعة الملک سعود

2 معيدة بقسم التربية الخاصة کلية التربية- جامعة جدة

المستخلص

هدفت الدِّرَاسَة إلى التعرف على معوقات الدمج الشامل للأطفال الصم وضعاف السمع في مرحلة رياض الأطفال من وجهة نظر معلماتهم. والکشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر المعلمات نحو أبرز معوقات تطبيق الدمج الشامل تُعزَى إلى متغيرات الدراسة، واشتملت عينة الدراسة على (84) معلمة. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي المعتمد على الاستبانة کأداة للدراسة، وتوصلت الدراسة إلى أن المعوقات المرتبطة بمتغيرات الدراسة والتي تعوق تطبيق الدمج الشامل للأطفال الصم وضعاف السمع في مرحلة رياض الأطفال جاءت بدرجة عالية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد العينة وفقًا لمتغير التخصص لصالح معلمات رياض الأطفال، ووجود فروق بين معلمي مؤهلات التربية الخاصة، ومعلمي مؤهلات التعليم العام + دبلوم التربية الخاصة، لصالح أصحاب مؤهلات التربية الخاصة.
This study aimed to identify obstacles impeded the implementation of comprehensive integration of deaf and hard of hearing children from the perspective of their teachers according to variables (Educational environment, teachers, school administration, deaf and hard of hearing children, family, and curriculum) in (Riyadh, Jeddah and Dammam) and detect the differences in their perspectives regarding the most prominent obstacles to the implementation of the Comprehensive integration attributed to (Class taught by teacher, scientific specialization). The sample included (84) deaf and hard of hearing kindergarten teachers. The researcher used the descriptive analytical method and relied on a questionnaire as the study tool. The findings showed that: Barriers associated with the study variables which obstruct the implementation of comprehensive integration of deaf and hard of hearing children in kindergarten stage was a high degree, and the existence of statistically significant differences in the sample responses according to the variable of specialization in favor of kindergarten female teachers, and the existence of differences between special education qualifications teachers, and General Education qualifications teachers + Special Education Diploma in favor of holders of Special Education.

الكلمات الرئيسية