فاعلية برنامج تدريبي باستخدام تقنية سوفاج للحد من اضطرابات النطق للطلاب ضعاف السمع The effectiveness of a training program using Sauvage technology to limit speech disorders For the hearing-impaired students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم إعاقة سمعية وزارة التعليم – مدينة الدمام

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية برنامج تدريبي باستخدام تقنية سوفاج للحد من اضطرابات النطق للطلاب ضعاف السمع, بعد تطبيقه على (3) من الطلاب ضعاف السمع بمرکز خدمات التربية الخاصة بمدينة الدمام, وقد تم اختيارهم بطريقة قصدية . وقد اعتمدت الدراسة على مقياس کفاءة النطق المصور للباحث إالببلاوي (1427هـ).  وللإجابة عن تساؤلات الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (ت) لحساب دلالات الفروق بين متوسطات العينة في الاختبار القبلي والبعدي. وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس کفاءة النطق المصور لصالح القياس البعدي عند مستوى(0,05) وهذا يشير إلى فاعلية البرنامج التدريبي , کما وأظهرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة التجريبية يعزى لمتغيري الفقد السمعي والعمر مما يدل على أن البرنامج التدريبي ذو فاعلية جيدة مع مختلف درجات الفقد السمعي ومختلف الأعمار.
    The purpose of this study was to determine the effectiveness of the training program using Sauvage technique to limit speech disorders of hearing impaired students after applied it on (3) of the hearing-impaired students in Special Education Services Center in the city of Dammam, They were selected in intentionally manner. The study relied on efficiency pronunciation photographer Scale Prepared by Ehab Al Beblawi (1427) and to answer the questions of the study: it has been calculated the account averages and the standard deviations and (T) test to calculate the implications of the differences between the sample averages in the pretest and posttest. The results showed a statistically significant differences between the average scores of the experimental sample members in the two pre and post measurements on the efficiency pronunciation photographer scale for post-measurement at the level of (0.05) and this refers to the effectiveness of the training program, the results also showed the lack of statistically significant differences between the average scores of the experimental sample is attributed to the variables of the loss auditory and age which indicates that the training program is a good effectiveness with various degrees of loss auditory and different ages.