واقع استخدام التعليم الإلکتروني في تدريس ذوات الإعاقة الفکرية البسيطة في مدارس مدينة الرياض من وجهة نظر المعلمات The fact of using Electronic Education in Teaching for who have mild intellectual disability in schools of Riyadh from Female teachers' perspective

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ بقسم التربية الخاصة کلية التربية– جامعة الملک سعود

2 معلمة إعاقة فکرية وزارة التعليم – مدينة الرياض

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على  واقع استخدام التعليم الإلکتروني في تدريس ذوات الإعاقة الفکرية في مدارس الرياض من وجهة نظر المعلمات، ولتحقيق أهداف الدراسة اُستخدم المنهج الوصفي. وتمثلت عينة الدراسة في معلمات التربية الخاصة في معاهد وبرامج الدمج للتربية الفکرية بمدينة الرياض، والبالغ عددهن (205) معلمة، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية، واُستخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات، وتم استخدام الاختبارات الإحصائية التالية: النسب المئوية والتکرارات، والمتوسطات الحسابية، الانحراف المعياري، معامل ارتباط بيرسون، معامل " ألفا کرونباخ، معامل ثبات التجزئة النصفية، واختبار (ف)،وأظهرت نتائج الدراسة أن 88.3% من عينة الدراسة تؤيدن وجود التعليم الإلکتروني في تدريس ذوات الإعاقة الفکرية البسيطة، وأن 53.7% من عينة الدراسة يوافقن على أن المستوى الحالي للتعليم الإلکتروني في تدريس ذوات الإعاقة الفکرية البسيطة جيد،وأن هناک موافقة بشدة من قبل مفردات عينة الدراسة تجاه (مفهوم استخدام التعليم الإلکتروني لذوات الإعاقة الفکرية) و(دور المعلمات في تدريس التعليم الإلکتروني لذوات الإعاقة الفکرية)، کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات مفردات عينة الدراسة نحو واقع استخدام التعليم الإلکتروني تُعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة)، وبناءً على هذه النتائج قدمت الدراسة عدداً من التوصيات تمثلت في: العمل على توفير الأجهزة والبرمجيات الحديثة تطبيقات الإنترنت في جميع المدارس، وخاصة التي تطبق برامج الدمج، مع الترکيز والحرص على توفير التطبيقات الحديثة التي تراعي سهولة الاستخدام وفعالية الأداء، تشجيع نظام تداول الوسائل والأجهزة التعليمية وتطبيقات الإنترنت بين المدارس وبعضها وإيجاد الآلية لتحقيق ذلک، ضرورة تفعيل دور غرف المصادر، وإنشاء مرکز مصادر تعلم في کل مدرسة تقوم بتزويد المعلمات بکل ما هو مستحدث في مجال تطبيقات الإنترنت والتقنيات التعليمية.
This study aimed to identify The fact of using Electronic Education in Teaching for who have mild intellectual disability in schools of Riyadh from Female teachers' perspective . in order to achieve this. the researcher used the descriptive method and the study sample consisted of female teachers of special teachers in institutions and programs of intellectual education in Riyadh (205 female teachers) who were selected randomly. The questionnaire was used as a tool to collect data. then the study data was analyzed by using set of statistical methods which are frequencies. Percentages. Athematic averages. Standard Deviations. Pearson Correlation Coefficient. Cronbach' Alpha Coefficient. F test. The study results indicated that 88.3 % of study sample agree on existence of electronic education in teaching for who have simple intellectual disability. 53.7 % of study sample agree that the current level of electronic education in teaching for who have mild intellectual disability is good. there is a very high degree for the study sample towards (concept of using electronic education for who have intellectual disability). The results also indicated that there are not statistically significant differences between means of study sample responses towards The fact of using Electronic Education according to variables (Educational Qualification and Experiences' years). Based on study results. there are several recommendations .the most prominent recommendations: Working on providing modern devices and software of internet applications between schools and finding the methodology to achieve that. necessity to activate the role of sources' rooms and establishing sources' center in each school to provide female teachers with the latest developments in the field of internet applications and educational technologies

الكلمات الرئيسية