أثر برنامج تعليمي محوسب في تنمية مهارات الکتابة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم The Effecte of Educational computer Program in Developing Writing Skills of Students with Learning Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

استاذ التربية الخاصة المساعد کلية التربية- قسم التربية الخاصة جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر برنامج تعليمي محوسب في تنمية مهارات الکتابة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية في المملکة العربية السعودية. واستخدمت الدراسة المنهجين الوصفي، وشبه التجريبي. کما تم إعداد وتطبيق البرنامج التعليمي المحوسب، واختبار الکتابة. تکونت عينة الدراسة من (30) طالبًا من ذوي صعوبات التعلم في الصف الثالث الابتدائي تم اختيارهم بطريقة قصدية، وقسمت العينة بطريقة عشوائية إلى مجموعتين: (15) طالبًا في المجموعة التجريبية درست باستخدام البرنامج التعليمي المحوسب، و(15) طالبًا في المجموعة الضابطة درست بالطريقة الاعتيادية، واستمرت مدة التطبيق على المجموعة التجريبية سبعة أسابيع، ومن ثم طبق على أفراد المجموعتين اختبار تحصيلي في مهارات الکتابة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1-  وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α ≥ 0,05)  بين المتوسطات الحسابية البعدية المُعدَّلة لأفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على الاختبار التحصيلي في مهارات الکتابة وذلک لصالح أفراد المجموعة التجريبية تعزى إلى أثر البرنامج التعليمي.
2-  عدم وجود فرق جوهري عند مستوى الدلالة(α ≥ 0,05) بين المتوسطات الحسابية لاختبار الکتابة لدى طلبة المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والمتابعة.
This study aimed to invistgate an Educational computer Program in developing writing skills of students with learning disabilities at the primary stage in Kingdom of Saudi Arabia. The study use the descriptive and semi- exparmantal method, also A computerised educational programe was prepared , inaddition to arwiting exam.
The sample of the study consisted of (30) 3rd grade students with learning disabilities purposefully. The sample of the study was randomly divided into two groups, (15) in an experimental group taught by using the educational computer program, and (15) students in a control group taught by the conventional method, the implementation of the program lasted for 7 weeks. An achievement writing skills test was conducted on both groups: the experimental and the control.
The statistical analysis has produced the following results:
1-    There were statistically significant differences at the level of (α≤0.05) between the score means of the experimental and control groups in the overall test of writing skills in favor of experimental group due to the educational program.
2-    2- There were no statistically significant differences at the level of among (α ≤0.05)   the score means of the experimental group individuals in the post test and the follow-up writing test.

الكلمات الرئيسية