أهمية استخدام الأجهزة اللوحية (Ipad) في تنمية بعض مهارات القراءة لدى التلميذات ذوات الاعاقة الفکرية البسيطة من منظور المعلمات Importance of using tablets (Ipad) in developing some of reading skills for female students with mild intellectual disability from female teachers' perspectives

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ بقسم التربية الخاصة کلية التربية – جامعة الملک سعود

2 معلمة تربية فکرية وزارة التعليم – مدينة الرياض

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى أهمية استخدام الأجهزة اللوحية (Ipad) في تنمية بعض مهارات القراءة (حفظ الکلمات- قراءة اسم الطالبة- القراءة بالحرکات) لدى التلميذات ذوات الاعاقة الفکرية من منظور المعلمات، ولتحقيق هذا تم استخدام المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من معلمات التربية الخاصة (فکري) في معاهد وبرامج الدمج للتربية الفکرية بمدينة الرياض، والبالغ عددهن (234) معلمة تم اختيارهن بطريقة عشوائية، واُستخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات، تم تحليل بيانات الدراسة باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية هي: التکرارات، والنسب المئوية، والمتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، معامل ارتباط بيرسون، معامل " ألفا کرونباخ، معامل ثبات التجزئة النصفية، اختبار (ف)، وأظهرت نتائج الدراسة وجود اتفاق بين مفردات عينة الدراسة تجاه أهمية استخدام الأجهزة اللوحية (Ipad) في تعليم طالبات ذوات الإعاقة الفکرية، وکذلک وجود اتفاق تجاه أهميتها في تنمية مهارات القراءة لدى طالبات ذوات الإعاقة الفکرية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة تجاه أهمية استخدام الأجهزة اللوحية (Ipad) تبعاً لمتغيرات (المؤهل التعليمي، الخبرة)، ومن أهم ما أوصت به الدراسة: تهيئة البيئة التعليمية المناسبة التي يتطلبها استخدام الأجهزة الذکية (اللوحية) من توفير للأجهزة والبرمجيات الحديثة وشبکات لاسلکية، ضرورة إعادة النظر في برامج الإعداد التربوي قبل الخدمة، بحيث ترکز على کيفية استخدام الأجهزة الذکية والتقنيات الحديثة في العملية التعليمية، ضرورة توفير البرمجيات والمواد التعليمية لاستخدامها في تدريس المناهج التعليمية للطلاب.
This study aimed to identify the level of importance of using tablets in developing some of reading skills (Memorizing Words – Reading student name – Kinesthetic Reading) for female students with intellectual disability from female teachers' perspective. In order to achieve this, the researcher used the descriptive method and study sample consisted of female teachers of special teachers in institutions and programs of intellectual education in Riyadh (234 female teachers) who were selected randomly. The questionnaire was used as a tool to collect data, then the study data was analyzed by using set of statistical methods which are frequencies, Percentages, Athematic averages, Standard Deviations, Pearson Correlation Coefficient, Cronbach' Alpha Coefficient, F test. The study results indicated that there is an agreement between study sample towards using tablets (iPad) to educate female students with intellectual disability, also there is an agreement on its importance in developing reading skills. There are not statistically significant differences between means of study sample responses towards importance of tablets (iPad) according to variables (educational qualification and experience). The most prominent recommendations of the current study: Preparing of suitable educational environment which required to use tablets such as providing devices, modern software and wireless networks, there is a need to reconsider the programs of educational preparation before starting of service so as to focus on how to use smart devices and modern technology in educational process and there is a need to provide the software and educational material to be used in teaching curriculums for students.

الكلمات الرئيسية