مشکلات التلميذات الصم وضعيفات السمع في مدارس الدمج الابتدائية من وجهة نظر المعلمات في مدينة الرياض Schoolgirls Deaf and Hard of Hearing in Mainstream Schools Primary Problems From the Perspective of the Parameters in the City of Riyadh

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلمة إعاقة سمعية جمعية الأطفال المعوقين – مدينة الرياض

2 أستاذ مشارک بقسم التربية الخاصة جامعة الملک سعود – مدينة الرياض

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مشکلات التلميذات الصم وضعيفات السمع في مدارس الدمج الابتدائية في مدينة الرياض، استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي، وقد اشتملت عينة الدراسة على (79) معلمة، وتم تصميم استبانة تتناسب مع أهداف وأسئلة الدراسة، وکشفت النتائج عن بعض المشکلات الموجودة في مدارس الدمج الابتدائية التي تعيق تحقق أهداف عملية الدمج مثل عدم أهلية المباني المدرسية وملائمتها لخصائص التلميذات الصم وضعيفات السمع، کذلک هنالک مشکلات ارتبطت بالطالبات السامعات فعدم تقديم التوعية لهم أدى لوجود قصور في مشارکتهم للتلميذات الصم وضعيفات السمع وتقبلهن لهن، بالإضافة لوجود مشکلات تتعلق بمعلمة التعليم العام ومدى کفاءتها في التعامل مع التلميذات الصم وضعيفات السمع، إضافة إلى وجود مشکلات تتعلق بالمناهج التعليمية وعدم ارتباطها بالحياة اليومية وثقافة التلميذات الصم، وأخيرا المشکلات التي تتعلق بعدم توفر الخدمات المساندة الضرورية لدعم التلميذات الصم وضعيفات السمع، وأوصت الدراسة بأهمية النظر في التقييم الشامل لبرامج دمج الصم وضعاف السمع.
The study aimed to identify the students of deaf and hard of hearing in the integration problems of elementary schools in the city of Riyadh, the researcher used the descriptive and analytical approach, and the study sample included 79 teacher, a questionnaire was commensurate with the goals and questions the study design.
Results of the study showed that there are a lot of problems in merging elementary schools that hinder achieving the goals of the merger in terms of disqualification of school buildings and the suitability of the characteristics of students deaf and hearing impaired, as well as there are problems associated with the students speakers Failure to provide awareness of them has led to the existence of a lack of participation of pupils deaf and hard of hearing and acceptance of them, in addition to the presence of problems related to a teacher of public education and its efficiency in dealing with students of deaf and hard of hearing, and also study showed the existence of problems related to educational curricula and not linked to the daily life and culture of the pupils deaf and, finally, the study showed that there are many problems relating to non-availability of the necessary support services to support the students of deaf and hard of hearing

الكلمات الرئيسية