جودة الحياة النفسية لدى ذوات صعوبات التعلم وعلاقتها ببعض المتغيرات Psychological Quality of Life among students with Learning Disbilities and its Relationship with some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير صعوبات التعلم

2 استاذ التربية الخاصة المشارک

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين جودة الحياة النفسية وبعض المتغيرات للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم من حيث (العمر- المستوى الاقتصادي- الصف الدراسي). وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي لتحديد العلاقة بين جودة الحياة النفسية وبعض المتغيرات لذوي صعوبات التعلم. وتم تطبيق الدراسة على مدار ستين في المرحلة الابتدائية في الرياض والتي تحتوي على برامج صعوبات التعلم، وتکونت العينة من (50) تلميذة من ذوي صعوبات التعلم في برامج التربية الخاصة بالتعليم العام تتراوح أعمارهم ما بين 7 – 12 عام، وطبقت الدراسة في الفصل الدراسي الثاني 1436هـ/1437هـ. وتم استخدام مقياس جودة الحياة النفسية للأطفال ذوي صعوبات التعلم من إعداد: فوقية عبدالفتاح ومحمد حسين (2009م)، موحدة على جميع أفراد العينة کلاً حسب صفه الدراسي، وخرجت نتائج الدراسة بالآتي: المستوى الاقتصادي المرتفع والشعور بالصحة والأمان والمکانة الاجتماعية والسعادة الوجدانية ليست لها تأثير يذکر على متغيرات العمر والصف الدراسي والمستوى الاقتصادي للتلميذات. مستوى متغيرات العمر والصف الدراسي والمستوى الاقتصادي في البيئة التعليمية التقليدية أقل من البيئة التعليمية المتطورة تقنياً والتي تستخدم الکتب الالکترونية وتنمية التعلم الذاتي. کلما ارتفعت جودة الحياة الأسرية انعکس ذلک بالسلب على متغيرات العمر والصف الدراسي والمستوى الاقتصادي للتلميذات في المجتمعات العربية وذلک لأن الرفاهية الزائدة تؤدى إلى البطء في عملية القدرة على التعلم. فقدان القدرة على متغيرات العمر والصف الدراسي والمستوى الاقتصادي يسلب التلميذات الشعور بجودة الحياة النفسية داخل المدرسة وخارجها.
          The study aimed to identify the relationship between the quality of psychological life and some variables of students  with learning disbilities in terms of (Age- economic level- grade). The correlative descriptive method was used to determine the relationship between the quality of psychological life and some variables of students  with learning disbilities. The study was applied in two primary schools in Riyadh, which include learning disability programs. The study sample consisted of 50 girls students with learning disbilities in programs of special education in public schools. The ages range from 7 to 12 years. The study was applied in the second semester of 2016. The study tool was the quality of psychological life scale for children with learning disbilities which was prepared by Fawqiyah AbdulFattah and Mohammed Hussain (2009). The results of the study were as follows: High economic level and the sense of health, safety, social status and emotional happiness have no effect on the variables of age, grade level, and economic level of students.The level of variables of age, grade level and economic status in the traditional educational environment is less than technologically advanced learning environment which uses e-books and the development of self-learning. The higher the quality of family life is, the more negatively affected the variables of age, grade level, and economic status of students  in Arab societies because excess luxury leads to a slowdown in the process of learning ability. Loss of variables of grade, grade level, and economic status diminishes the students' feeling of the quality of psychological life inside and outside school.

الكلمات الرئيسية