تأثير الضغوط العملية على الدافعية المهنية لدى معلمات صعوبات التعلم Effects of Work Pressures on Professional Motivation of Teachers of Learning Disabilities

المؤلف

طالبة ماجستير في التربية الخاصة مسار صعوبات تعلم جامعة الملک سعود – مدينة الرياض

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تقديم صورة واضحة للضغوط التي تتعرض لها معلمة صعوبات تعلم للمساعدة في زيادة الدافعية المهنية لدى المعلمة ورفع مستوى الکفاءة العلمية لها، وتکونت أداة الدراسة من استبانة مؤلفة من(39) عبارة موزعة على(6) أبعاد، تم توزيعها على عينة مقدارها(68) من معلمات صعوبات التعلم في مدينة الرياض، وجاءت نتائج الدراسة توضح بأن الضغوط العملية تؤثر أحيانًا على الدافعية المهنية لدى معلمات صعوبات التعلم، کما أن الجوانب المادية والمعنوية والعلاقة مع الزميلات وأولياء الأمور تؤثر أحيانًا على الدافعية المهنية لدى معلمات صعوبات التعلم وأن العلاقة مع الإدارة والطالبات نادرًا ما تؤثر على الدافعية المهنية لدى معلمات صعوبات التعلم، کما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية (0.05) بين جميع الأبعاد مع بعضها البعض عدا الجوانب المادية وبعد العلاقة مع أولياء الأمور لا توجد بينهما علاقة ذات دلالة إحصائية(0.05). إلا أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية (0.05) بين أراء العينة الذين لديهم سنوات خبرة من سنة إلى5 سنوات والذين لديهم سنوات خبرة من11 إلى 15سنة لصالح الذين لديهم سنوات خبرة أقل.
The aim of this study was to provide a clear picture of the effect of pressures facing the female teacher of learning disabilities on increasing her professional motivation and raising the level of her scientific upgrading. The study tool consisted of a questionnaire consisting of 39 phrases distributed over (6) dimensions, and a sample of (68) female teachers for learning disabilities in the city of Riyadh. The results of the study showed that the work pressures sometimes affect the professional motivation of teachers of learning disabilities. Also, the material and moral aspects and the relationship with colleagues and students' parents sometimes affect the professional motivation of teachers of learning disabilities. While the relationship with administration and students rarely affects the professional motivation of teachers of learning disabilities. Also, There were no statistically significant differences (0.05) between all dimensions, except for the dimension of material aspects and the dimension of relationship with students' parents, among which there was no statistically significant relationship (0.05). However, there are statistically significant differences (0.05) between respondents with one to five years of experience and those who have 11 to 15 years of experience, on the side of those with less years of experience.

الكلمات الرئيسية