واقع العمل الجماعي بين معلمات التعليم العام والتربية الفکرية في دعم تعليم التلميذات ذوات الإعاقة الفکرية reality of collaborative work between general and special education teachers to support learning of female students with intellectual disability in intellectual disability

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جـــــامعـــــة الملـــک سعـــــــــود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع العمل الجماعي بين معلمات التعليم العام والتربية الفکرية في دعم تعليم التلميذات ذوات الإعاقة الفکرية في برامج التربية الفکرية المُلحقة بالمدارس العادية من وجهة نظرهن، والتعرف على مستويات الاختلافات بين استجابات عيِّنة الدراسة ،ولتحقيق هدف الدراسة تمَّ استخدام المنهج الوصفي التحليلي، من خلال تصميم أداة الدراسة (الاستبانة) من إعداد الباحثة ، وشملت عينة الدراسة التي تم اختيارها بأسلوب العينة العشوائية البسيطة (63) معلمةً من معلمات التربية الفکرية، و(194) معلمةً من معلمات التعليم العام، ليمثل المجموع الکلي للعينة (257) معلمة ، فخلصت نتائج الدراسة إلى أن معظم أفراد عيِّنة الدراسة يمارسنَ مهارات واقع العمل الجماعي في دعم تعليم التلميذات ذوات الإعاقة الفکرية بدرجة ضعيفة، وتمثلت أکثر أساليب العمل الجماعي ممارسةً في: ـتبادل المواد والأجهزة التعليمية بين معلمات التعليم العام والتربية الفکرية.
کما توصلت نتائج الدراسة لواقع العمل الجماعي بين معلمات التعليم العام والتربية الفکرية في دعم تعليم التلميذات ذوات الإعاقة الفکرية إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير (طبيعة العمل) وکانت هذه الفروق لصالح مجموعة أفراد عيِّنة الدراسة من معلمات التعليم العام؛ وفي متغير (عدد سنوات الخبرة)، کانت هذه الفروق لصالح مجموعة أفراد عيِّنة الدراسة ممن سنوات خبرتهن (من 6 -10 سنوات)، وفي متغير (المؤهل العلمي) کانت لصالح مجموعة أفراد عيِّنة الدراسة ممن يحملن مؤهل بکالوريوس تربوي؛ وفروق أخرى لصالح مجموعة أفراد عيِّنة الدراسة ممن التحقن بورش عمل ،ودرسن مقررات دراسية ذات علاقة بالعمل الجماعي.
This study aimed to know reality of collaborative work between general and special education teachers to support learning of female students with intellectual disability in intellectual disability programs attached to regular schools from their point of view. It also aimed to find out levels of differences in their responses according to certain variables. To achieve this goal, the researcher used a descriptive analytic method by developing a questionnaire as an instrument of the study. Sample of the study was selected using the simple random sampling method and consisted of (63) special education teachers and (194) general education teachers with a total of (257) teachers. Results of the study revealed that most participants practise collaborative work to support learning of female students with intellectual disability in intellectual disability in a poor degree. Most practised technique of collaborative work was: exchanging learning devices and materials between general and special education teachers.Study of know reality of collaborative work between general and special education teachers to support learning of female students with intellectual disability revealed that there are statistically significant differences in the variable of (nature of work) and these differences were for general education teachers. It also revealed statistically significant differences in the variable of (years of experience) and these differences were for participants who has between 6 and 10 years of experience. There were also statistically significant differences in the variable of (qualification) and these differences were for participants who hold an educational bachelor degree. There were other differences for participants who attended workshops and those who studied courses related to collaborative work.

الكلمات الرئيسية