فعالية برنامج تدريبي قائم على الوعي الفونولوجي في تنمية المهارات السمعية لدى التلاميذ ضعاف السمع بالمرحلة الابتدائية The effectiveness of a training program based on the phonological awareness in the development of hearing skills among students with hearing impairment in the primary stage

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإعاقة السمعية المساعد قسم التربية الخاصة – جامعة الطائف

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فعالية برنامج تدريبي قائم على الوعي الفونولوجي في تنمية المهارات السمعية لدى التلاميذ ضعاف السمع بالمرحلة الابتدائية، تکونت عينة البحث من (8) تلاميذ بالصف الأول الابتدائي تراوحت درجات فقدهم للسمع ما بين (42 إلى 52) ديسبل، وتراوحت درجات ذکائهم على مقياس ستانفورد بنيه ما بين (100-106) بمتوسط (103.12) وانحراف معياري (1.96)، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (6,5 - 7) سنوات بمتوسط (6.76) وانحراف معياري (0.220) تم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين متکافئتين، وطبق البحث البرنامج التدريبي وبطارية المهارات السمعية (إعداد الباحث)، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على أبعاد بطارية المهارات السمعية والدرجة الکلية في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، وکذلک عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية على أبعاد بطارية المهارات السمعية والدرجة الکلية في القياسين البعدي والتتبعي.
The research aimed to identify the effectiveness of a training program based on the phonological awareness in the development of hearing skills among students with hearing impairment in the primary stage. The study sample consisted of (8) pupils in the first grade. Their hearing impairment ranged from (42 to 52) dB, Their scores on the Stanford Scale ranged between (100-106) with an average of (103.12) and a standard deviation of (1.96). The ages ranged between (6.5 - 7) years at an average of (6.76) and a standard deviation (0.220). They were divided equally into two equal groups. The research has applied the training program and audio skills battery (researcher preparation). The results showed that there were statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups on the dimensions of the audio skill battery and the total score in the telemetry for the experimental group, As well as the absence of statistically significant differences between the average grade levels of the experimental group on the dimensions of the audio skills battery and the overall score in the telemetry and follow-up measurements.

الكلمات الرئيسية