فعالية برنامج تدريبى باستخدام مسرح العرائس التعليمى فى تحسين اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الحرکى الزائد لدى التلاميذ ذوى الإعاقة العقلية( القابلين للتعلم) بمنطقة القصيم Effectiveness of a Training Program Using Educational Puppet Theater in Improving Attention Deficit hyperactivity Disorder for Mental Retardation Students( Educabl

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک بقسم التربية الخاصة کلية التربية – جامعة القصيم

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبى باستخدام مسرح العرائس التعليمى فى تحسين اضطراب قصور الانتباه  المصحوب بالنشاط  الحرکى الزائد لدى التلاميذ  ذوى الإعاقة العقلية(القابلين للتعلم) بمنطقة القصيم، تضمنت عينة البحث (14) تلميذ قابل للتعلم، وتتراوح أعمارهم بين (9-12) سنة وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين تجريبية وضابطة، عدد کل مجموعة (7)، وتم تطبيق أدوات البحث المتمثلة فى مقياس اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الحرکى الزائد لدى التلاميذ القابلين للتعلم  (إعداد الباحث)، والبرنامج التدريبى المقترح القائم على ا لمسرح العرائس التعليمى فى تحسين اضطراب قصور الانتباه المصحوب  بالنشاط  الحرکى الزائد لدى التلاميذ  ذوى الإعاقة العقلية (إعداد الباحث) وقد تبين من النتائج فعالية  البرنامج التدريبى القائم على مسرح العرائس التعليمى فى تحسين اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط  الحرکى الزائد لدى التلاميذ  ذوى الإعاقة العقلية لدى التلاميذ القابلين للتعلم بمنطقة القصيم ، کما تبين أنه لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات القياس البعدي الأول والقياس البعدي الثاني لاضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الحرکى الزائد لدى المجموعة التجريبية، وهو ما يؤکد استمرار تأثير البرنامج ومدى تأثيره فى تحسين اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط  الحرکى الزائد لدى المجموعة التجريبية في القياس  البعدي.
The current research  aimed to verify the effectiveness of a training program using the Puppet Theater in improving attention deficit hyperactivity disorder in mentally retardation children in the qassim Region.
The study sample included 14 Educable Mental Retardation students from 9-12 years. They were divided into two groups experimental and control. each group have (7 students). and research tools used in the measure of Learners with ADHD to learn Attention Deficit Hyperactive Disorder, and the proposed training program based on puppet theater in improving also prepare by researcher .
The results showed effectiveness of the training program based on education puppet theater in improving attention deficit hyperactivity disorder for students with Educable mental Retardation in Qassim region.
Results also found that there are no statistically significant differences between The first and second dimensional measurement of withdrawal behavior to experimental group, which confirms the continued impact of the program and its impact on improving the disorder Attention deficit with hyperactivity Disorder  in the experimental group in Post measurement.

الكلمات الرئيسية