اتجاهات معلمي المرحلة الابتدائية في مدارس التربية الخاصة نحو أهمية المهارات والقدرات النمائية للأطفال ذوي الإعاقة العقلية Teachers of special education face many problems in employing modern technologies in the education of the mentally handicapped, and then develop their skills and abilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قســم الــتربيــة الخــاصــة کليــة الــتربيــة - جــامعــة جــــدة

المستخلص

هدفتْ الدِّراسة إلَى التَّعَرُفِ على اتجاهات معلمي التربية الخاصة، نحو أهميةِ المهارات والقدرات التّنمويَّة للأطفال ذوي الإعاقة العقلية في المرحلة الابتدائية، والتّعرف إلى العلاقة بين اتجاهات المعلمين وبعض المتغيرات، مثلَ الجنسِ والمُؤَهّلِ العِلْمِي والخبرةِ.
        وتمثَّلتْ أداةُ الدِّراسة فى الاستبانة التي أُعدّت بهدف التّعرف علَى أهمّية المهارات، والقدرات التّنمَويَّة للأطفال المعاقين عقليا في المرحلة الابتدائية من وجهةِ نظرِ معلمي التربية الخاصة، وقد تَمَّ بِناءُ الاستبانةِ بناءً على الدراسات السابقة العربية والأجنبية المتصلة بالدراسة الحالية على سبيل المثال وبناءً على خبرة الباحث.
        واستخدمتْ الدِّراسةُ المَنْهجَ الوَصْفِي التّحْلِيلِي، وتکونتْ عَيِّنةُ الدِّراسة من عدد (145) من معلمي التربية الخاصة فى معهد التربية الفکرية وبرامج الدّمج في المدارس العاديَّة بجدّة، تم إجراء هذه الدراسة في عام2017/ ١٤٣٨هـ.
ومن أهم النتائج التى توصّلتْ إليها الدراسة ما يلى:
1-  يواجه معلمي التربية الخاصة العديدَ من المشکلات فى توظيف التقنيات الحديثة فى تعليم ذوي الإعاقة العقلية، ومن ثَمّ تنميةَ مهاراتِهم وقدراتهم.
2-  يوجد لدى المعلمين الذکور والإناث اتجاهات إيجابية نحو أهمية المهارات والقدرات التّنمويّة للأطفال ذوي الإعاقة العقلية في المرحلة الابتدائية.
3-  عدم وجود فروقٍ دالةٍ إحصائيًا فى اتجاهات معلمي التربية الخاصة نحو أهمية المهارات والقدرات التّنْمَوِيّة للأطفال ذوي الإعاقة العقلية في المرحلة الابتدائية تُعْزَى لمتغير ِالحالة الاجتماعية.
The study aimed to identify the attitudes of special education teachers towards the importance of the developmental skills and abilities of children with mental disabilities in the primary stage, and to identify the relationship between teacher attitudes and some variables such as gender, qualifications and experience. The questionnaire was designed to identify the importance of developmental skills and abilities of children with mental disabilities at the primary level from the point of view of special education teachers. The questionnaire was based on previous Arab and foreign studies related to the current study, for example, based on the researcher's experience. The study used the descriptive analytical method. The study sample consisted of (145) special education teachers in the institute of intellectual education and integration programs in regular schools in Jeddah.
The most important findings of the study are the following:
1-    1-Teachers of special education face many problems in employing modern technologies in the education of the mentally handicapped, and then develop their skills and abilities.
2-    Male and female teachers have positive attitudes towards the importance of the developmental skills and abilities of children with mental disabilities at the primary level.
3-    There are no statistically significant differences in the attitudes of the special education teachers towards the importance of the developmental skills and abilities of mentally handicapped children in the primary stage due to the variable of the social situation.
4-    There are no statistically significant differences in attitudes towards special education teachers towards the importance of the developmental skills and abilities of children with mental disabilities in the primary stage due to the variable of scientific qualification.

الكلمات الرئيسية