فعالية برنامج للتعليم المتمايز المحوسب في ضوء الذکاءات المتعددة وأساليب التعلم لتحسين الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية والانخراط في تعلم الرياضيات لدى التلاميذ الموهوبين ذوي صعوبات التعلم The Effectiveness of a Computerized Differentiated Learning Program in the Light of Multiple Intelligences and Learning Methods to Improve Creativ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارک التربية الخاصة وعلم النفس التعليمي کلية التربية جامعتي الطائف والأزهر

2 أستاذ مشارک (مساعد) علم النفس التعليمي کلية التربية وکلية البنات الإسلامية بأسيوط جامعتي الطائف والأزهر

المستخلص

استهدف البحث الحالي الکشف عن فعالية برنامج للتعليم المتمايز المحوسب في ضوء الذکاءات المتعددة وأساليب التعلم لتحسين الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية والانخراط في تعلم الرياضيات لدى التلاميذ الموهوبين ذوي صعوبات التعلم، تکونت  العينة من (10) تلاميذ بالصف الرابع الابتدائي من الموهوبين ذوي صعوبات التعلم ،تم تقسيم العينة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة بالتساوي، وتم تطبيق الأدوات التالية: (اختبار الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية إعداد/ الباحثين - مقياس الانخراط في تعلم مادة الرياضيات إعداد/ الباحثين-البرنامج التدريبي- استمارة ملاحظة مهارات التعليم المتمايز المحوسب إعداد / الباحثين - مقياس التقييم الذاتي إعداد / الباحثين)، تم تعرض المجموعة التجريبية للبرنامج التدريبي المحوسب على مدى (7) أسابيع، تکون البرنامج من (21) جلسة تدريبية، وتم عقد الجلسات بواقع (3) جلسات تدريبية أسبوعيًا، ولمعالجة النتائج والتحقق من صحة الفروض تم استخدام اختبار مان ويتنى، اختبار ويلکوکسون، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود  فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات اختبار الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية، وکذلک مقياس الانخراط في تعلم مادة الرياضيات لدى تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية، وکذلک عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات اختبار الحل الإبداعي للمشکلات الرياضية وکذلک مقياس الانخراط في تعلم مادة الرياضيات لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي.
The current research aimed to detect the effectiveness of a computerized learning program in the light of multiple intelligences and learning methods to improve the creative solution to mathematical problems and to engage in learning mathematics for gifted students with learning difficulties. The sample consisted of 10 students in the fourth grade of gifted students with learning disabilities , The sample was divided into two experimental and control groups equally, and the following tools were applied: (Test of the creative solution to mathematical problems, preparation / researchers - the measure of involvement in the learning of mathematics preparation / researchers - the training program - skill note form (7) weeks, the program consisted of (21) training sessions, and the sessions were held by (3) training sessions per week, The results of the study showed that there were statistically significant differences between the scores of the test scores of the creative solution to mathematical problems, as well as the measurement of the learning of mathematics in the students of the experimental groups and the control of the telemetry in favor of And the absence of statistically significant differences between the scores of the test scores of the creative solution to the mathematical problems as well as the measurement of the involvement in the learning of mathematics among the experimental group in the post-and post-dimensional measurements.

الكلمات الرئيسية