تصور مقترح لإعداد معلم التعليم العام في التعليم الشامل وفق (رؤية المملکة العربية السعودية 2030) A Suggested Framework to Prepare The General Education Teacher in the Inclusive Education According to the kingdom of Saudi Arabia’s 2030 Vision

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 محاضرة بجامعة الملک عبدالعزيز معهد الدراسات العليا التربوية قسم التربية الخاصة

2 محاضرة بجامعة الإمام محمد بن سعود کلية العلوم الاجتماعية قسم التربية الخاصة

المستخلص

تستهدف هذه الدراسة التعرّف على الأسس النظرية لإعداد معلم التعليم العام، وفق منظومة التعليم الشامل، مع استعراض اتجاهات هؤلاء المعلمين نحو تطبيقه، بالإضافة إلى التعرّف إلى المقترحات التي يمکن أن تسهم في تطوير هؤلاء المعلمين. ولتحقيق ذلک قامت الباحثتان بتحليل الأدبيات ذات العلاقة بموضوع الدراسة من عام 2010 حتى 2017. وتوصلت الدراسة إلى أن هناک مجموعة من الأسس التي تدعم أداء معلم التعليم العام في البيئات الشاملة، وهي: الإعداد الجامعي الجيّد، واکتساب مهارات العمل التعاوني، والتدريب أثناء الخدمة. کما أظهرت النتائج أن هناک تباينًا في اتجاهات المعلمين نحو تطبيق التعليم الشامل ما بين الإيجابية والسلبية، وارتبطت هذه الاتجاهات بعدّة عوامل، من أهمها: الإعداد ما قبل الخدمة، والدورات التدريبية، وخبرات العمل السابقة مع الطلاب ذوي الإعاقة.
کما توصلت الدراسة إلى بعض المقترحات التي قد تسهم في تطوير هؤلاء المعلمين نحو تطبيق التعليم الشامل، من أهمّها: تحديد وزارة التعليم المعايير المناسبة لبرامج إعداد معلمي التعليم العام, وتعديل برامج إعدادهم مع ضرورة الاستمرار في تقويم هذه البرامج. وبناءً على ما استُخْلِص من الدراسات المستعرضة ورؤية المملکة العربية السعودية 2030 فقد خرجت الدراسة الحالية بتصوّر مقترَح لتطوير برامج إعداد المعلمين في الفصول الشاملة توافقًا مع بدء تطبيق التعليم الشامل في ستّ مدارس في منطقة الرياض، والتطلّع إلى توسيع التجربة مستقبلًا لتشمل جميع مناطق المملکة.
This study aims at identifying the theoretical foundations of preparing general education teacher according to inclusive education system. Also, the study aims at reviewing attitudes of these teachers towards applying inclusive education in addition to identifying suggestions that share in developing these teachers.
order to achieve these aims, the two researchers analyze literature related to the study subject beginning from 2010 to 2017. The study reveals that there are some foundations that support performance of general education teacher in inclusive settings. The most important foundations include good university preparation, acquiring skills of cooperative work and in-service training.
Also, findings reveal that there is difference in attitudes of general education teachers towards applying the inclusive education. These attitudes are positive and negative attitudes. Moreover, these attitudes are related to some factors, the most important ones include pre-service preparation, training courses and previous work experiences with the students with disabilities.
 The study reaches some suggestions that may share in development of the general education teachers towards applying the inclusive education. The most important ones include the ministry of higher education identify the suitable standards of programs of preparing the general education teachers or modifying programs of preparing general education teacher with the need to continuous evaluation of these programs.
 Based on findings of the studies reviewed and the vision of the Kingdom of Saudi Arabia for 2030, the study reaches suggested framework to develop programs of preparing general education teachers in inclusive classrooms in line with the introduction and applying of inclusive education in six schools at Riyadh area and looking forward to expand future experience to include all areas of the Kingdom of Saudi Arabia.

الكلمات الرئيسية