التدريس التشارکي بين معلمي التربية الخاصة والتعليم العام في مدارس الدمج الشامل: مراجعة أدبيات Co-teaching between Special Education Teachers and General Education Teachers in Full Inclusive Schools: A Literature Review

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مشــرفــة تــربيــــة خــاصــة إدارة التعليــم بمحــافظــة المجمعــــة

2 محــــاضـــر کلية التربية - جامعة الملک فيصل

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى مراجعة الأدبيات العلمية لتحليل رسائل الماجستير وأطروحات الدکتوراه والأبحاث العلمية المنشورة في مجلات علمية مُحکَّمة باللغة الإنجليزية في الفترة من 2010م -2017م، وذلک في موضوع التدريس التشارکي بين معلمي التربية الخاصة والتعليم العام في مدارس الدمج الشامل فيما يتعلق بـ (الاتجاهات، المتطلبات، الممارسات، الفوائد، العوائق). وقد تم استخدام قواعد البيانات الالکترونية التالية في البحث عن الأدبيات ذات الصلة: (Google Scholar, ERIC, ProQuest, EBSCO). ثم تم مراجعة الأدبيات وتحليلها. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن الاتجاهات نحو التدريس التشارکي تنوعت بين الإيجابية والسلبية ولکن کان يغلب عليها الاتجاهات الإيجابية، کما کشفت النتائج أن هناک مجموعة من المتطلبات اللازمة لتطبيق ممارسات التدريس التشارکي بالشکل الفعَّال کان من أهمها التطوير المهني للمعلمين، فضلًا عن وجود بعض النماذج الشائعة لممارسات التدريس التشارکي أکثر من غيرها في الفصول الشاملة، کما کشفت نتائج الدراسة قوة تأثير التدريس التشارکي على الخبرات التعليمية والتفاعل الاجتماعي للطلاب ذوي الإعاقة والعاديين على حد سواء. فضلًا عن الفوائد العائدة على معلمي التعليم العام والخاص، وأخيرًا کشفت نتائج الدراسة عن وجود مجموعة من المعوقات التي تحول دون تنفيذ التدريس التشارکي بالشکل المطلوب. ويمکن استنتاج بأنه ما زال هناک حاجة إلى المزيد من الدراسات خصوصًا التجريبية منها في هذا الموضوع لمواصلة بحث کيفية تنفيذ التدريس التشارکي بشکل فعَّال في مدارس الدمج الشامل.
The current study aimed to review literary scientific studies to analyze masters and thesis dissertations and scientific researches that are published in arbitrated scientific magazines in the period of 2010-2017 in English literature related to co-teaching among special education teachers and public education teacher within comprehensive integration schools in terms of (attitudes, requirements, practices, benefits and impediments), electronic databases were used in searching for the related literary works such as  (Google Scholar, ERIC, ProQuest, EBSCO). the studies were reviewed and analyzed. and the results showed that the attitudes towards co-teaching varied between positivity and negativity, but the positive attitudes prevailed, the studies also showed that there are some requirements needed for applying co-teaching practices effectively, the most of important of them is professional development of teachers, as well as the existence of models of co-teaching practices which are more common than these which are applied in comprehensive classrooms, the results also showed the strong impact of co-teaching on teaching experiences and social interaction among disabled and normal students, in addition to benefits for special and public education teachers, and at last, the study revealed that there are a group of impediments which hinder the effective application on co-teaching. it can be concluded that there still a need for more researches specially experimental researches in this field to continue searching for how to effectively apply co-teaching within comprehensive integration schools.

الكلمات الرئيسية