معوقات الحصول على خدمات التدخل المبکر للأطفال ذوي الإعاقة من وجهة نظر أولياء أمورهم Obstacles to Early Intervention Services for Children with Disabilities from The Parents’ Point Of View

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلمــــة إعـــاقـــة فکـــريـــة وزارة التعليــــــم- الـــريـــــــــاض

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على معوقات الحصول على خدمات التدخل المبکر للأطفال ذوي الإعاقة من وجهة نظر أولياء أمورهم والتعرف على الفروق بين طبيعة المعوقات وفقاً لمتغير (العمر- نوع الإعاقة) للطفل ذوي الإعاقة، واشتملت عينة الدراسة على (130) من أولياء الأمور بمدينة الرياض، حيث تم تصميم استبانة في ضوء ما تم صياغته من أهداف وأسئلة الدراسة، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالات إحصائية بين المستوي التعليمي للعينة أو الدخل للعينة والمعوقات المؤسسية والمعوقات المجتمعية بينما وجود فروق ذات دلالات إحصائية للمستوي التعليمي للعينة والدخل للعينة والمعوقات الأسرية، کما أظهرت النتائج أيضاً عدم وجود فروق ذات دلالات إحصائية بين نوع الإعاقة وبين المعوقات الأسرية والمعوقات المؤسسية والمعوقات المجتمعية، وعدم وجود فروق ذات دلالات إحصائية بين فئات أعمار الأطفال عند الالتحاق بمراکز التدخل المبکر والمعوقات المجتمعية، بينما وجود فروق ذات دلالات إحصائية بين فئات أعمار الأطفال عند الالتحاق بمراکز التدخل المبکر وبين المعوقات الأسرية والمعوقات المؤسسية.
The aim of this study was to identify the obstacles to early intervention services for children with disabilities from the parents’ point of view and to identify differences between the nature of obstacles according to (age - type of disability) variable for children with disabilities. The sample of study included 130 parents in Riyadh as a questionnaire was developed after setting the aims and questions of the study.
The findings showed that there were no statistically significant differences between the educational level, the income; the institutional obstacles and the societal obstacles of the sample, while there were statistically significant differences for the educational level, the income, and the family obstacles of the sample.
The findings also showed that there were no statistically significant differences between the type of disability, family obstacles, institutional obstacles, and societal constraints, and the absence of statistically significant differences between children age when joining early intervention centers and societal obstacles. Whereas there were statistically significant differences between children age in early intervention centers, family obstacles and institutional constraints.

الكلمات الرئيسية