اضطراب اللغة البراجماتية لدى الأطفال ذوي قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد في ضوء بعض المتغيرات Pragmatics-Language Disorder and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in the Light of some Variables
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على العلاقة بين اضطراب اللغة البراجماتية واضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لدى الأطفال في ضوء متغير الجنس والعمر، وتکونت عينة الدراسة من 60 طفلا وطفلة من الذکور والإناث من ذوي اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وقد تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين 6-11عاما من الملتحقين بعدد من المدارس الابتدائية والمراکز بمدينة الرياض. منهج الدراسة وصفي واستُخدم فيها مقياس تشخيص اضطراب اللغة البراجماتية (إعداد هيلاند وهيلمان (Helland & Heimann 2007 ) ترجمة وتقنين الباحثتان (2018)) ومقياس تشخيص قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد (الدکتور عبدالعزيز السيد الشخص1984 وأعاد تقنينه عام 2011) وأشارت نتائج الدراسة الى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا بين اضطراب اللغة البراجماتية واضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد کما أشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والاناث لصالح الذکور وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاعمار المختلفة (6-8، 9-11) لصالح الأکبر سنا وأوصت الدراسة بضرورة دراسة اضطراب اللغة البراجماتية لدى فئات أخرى من ذوي الاحتياجات الخاصة وکذلک لدى المراهقين من ذوي اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد.
The current study aimed to identify relation between pragmatics-language disorder and attention-deficit hyperactivity disorder in the light of variable in sex and age. The study of samples included 60 kids of both sexes with attention-deficit hyperactivity disorder. The kids enrolled in a number of primary schools and centers in Riyadh. The study is descriptive, and the researchers used diagnostic measures of pragmatics-language disorder (Prepared by Helanda and Helman 2007), translated and codified by the two researchers(2018). The study also used diagnostic measures attention-deficit hyperactivity disorder (Dr. AbdulAziz Alsayed Alshakhs (1984) and recodified in 2011) The result of the study indicated a positive association relation with statistically significant between pragmatics-language disorder and attention-deficit hyperactivity disorder. In addition, the study indicated differences of statistical significant between male and female in favor of male, as well as existence differences of statistical significant between different ages (6-8),(9-11) in favor of the older one. The study recomanded studing pragmatic languge disorder with other disabilities, and also studing it with teenagers with attention-deficit hyperactivity disorder.
الصيــادي, مــي محمــد, & الفهــــد, أروى سعــود. (2018). اضطراب اللغة البراجماتية لدى الأطفال ذوي قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد في ضوء بعض المتغيرات Pragmatics-Language Disorder and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in the Light of some Variables. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 6(25 الجزء الثانى), 83-123. doi: 10.21608/sero.2018.91489
MLA
مــي محمــد الصيــادي; أروى سعــود الفهــــد. "اضطراب اللغة البراجماتية لدى الأطفال ذوي قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد في ضوء بعض المتغيرات Pragmatics-Language Disorder and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in the Light of some Variables", مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 6, 25 الجزء الثانى, 2018, 83-123. doi: 10.21608/sero.2018.91489
HARVARD
الصيــادي, مــي محمــد, الفهــــد, أروى سعــود. (2018). 'اضطراب اللغة البراجماتية لدى الأطفال ذوي قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد في ضوء بعض المتغيرات Pragmatics-Language Disorder and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in the Light of some Variables', مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 6(25 الجزء الثانى), pp. 83-123. doi: 10.21608/sero.2018.91489
VANCOUVER
الصيــادي, مــي محمــد, الفهــــد, أروى سعــود. اضطراب اللغة البراجماتية لدى الأطفال ذوي قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد في ضوء بعض المتغيرات Pragmatics-Language Disorder and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in the Light of some Variables. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2018; 6(25 الجزء الثانى): 83-123. doi: 10.21608/sero.2018.91489