مدى وعي المعلمات باستراتيجية القاعدة النورانية في تدريس القراءة للتلميذات ذوات العسر القرائي The Extent of Teachers' Awareness of the Noorani Qa'idah Strategy in Teaching Reading for Students with Dyslexia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارک بقسم التربية الخاصة کلية التربية – جامعة الملک سعود

2 معلمــة صعــوبــات تعلــم مــــدينــــة الــريــاض

المستخلص

        هدفت الدراسة إلى معرفة مدى وعي المعلمات باستراتيجية القاعدة النورانية في تدريس القراءة للتلميذات ذوات العسر القرائي. استخدمت الباحثات المنهج الوصفي التحليلي لملائمته لطبيعة أهداف الدراسة. تم بناء استبانة لجمع بيانات الدراسة حيث تکونت عينة الدراسة من (127) معلمة صعوبات تعلم في المرحلة الابتدائية بمدينة الرياض. أشارت النتائج إلى أن هناک موافقة بين أفراد الدراسة على وعي المعلمات باستراتيجية القاعدة النورانية في تدريس القراءة للتلميذات ذوات العسر القرائي، حيث يأتي الوعي بالنتائج المأمولة من تطبيق الاستراتيجية بالمرتبة الأولى، يليها الوعي بأدوات ومستلزمات تطبيق الاستراتيجية، وبالمرتبة الثالثة يأتي امتلاک مهارات التطبيق السليم للاستراتيجية، وفي الأخير يأتي مفهوم ومضمون الاستراتيجية کأقل الأبعاد من حيث وعي المعلمات باستراتيجية القاعدة النورانية في تدريس القراءة للتلميذات ذوات العسر القرائي. أوصت الدراسة بإقامة الدروات التدريبية وورش العمل للمعلمات للتدريب على استراتيجية القاعدة النورانية، أيضًا زيادة الحوافز لمعلمات صعوبات التعلم اللاتي لديهن وعي کافي باستراتيجية القاعدة النورانية في تدريس القراءة للتلميذات ذوات العسر القرائي وطرق تطبيقها، کما أوصت الدراسة بحضور الدورات التطويرية لمعلمات صعوبات التعلم وخاصة ما يتعلق باستراتيجية القاعدة النورانية، وتطبيقها في تدريس التلميذات ذوات العسر القرائي، أيضًا إقامة الدروس النموذجية باستخدام استراتيجية القاعدة النورانية في تدريس التلميذات ذوات العسر القرائي.
     This study aimed to recognize the extent of teachers' awareness of the Noorani Qa'idah strategy in teaching reading to students with dyslexia. The researcher used the analytical descriptive approach for its compatibility with the nature of the study goals. A questionnaire was constructed for collecting the study data. The study sample consisted of (127) female, elementary school, learning disability teachers in the city of Riyadh. The results indicated that there was an agreement among the study sample on teachers' awareness of the Noorani Qa'idah strategy in teaching reading to female students with dyslexia. The awareness of the desired outcomes comes in the first place. Followed by the awareness of the tools and requirements for implementing the strategy. Possessing skills for the sound implementation of the strategy comes in the third place. Finally, the concept and content of the strategy is the lowest dimension in regards to teachers' awareness of the Noorani Qa'idah strategy in teaching reading to students with dyslexia. The study recommended training courses and training workshops for teachers on the Noorani Qa'idah strategy, as well as increasing incentives for teachers of learning difficulties who have sufficient awareness of the Noorani Qa'idah strategy basic strategy in teaching reading to students with reading disabilities and how to apply them. The study also recommended the development of learning disabilities, The Normative Rule, and its application in the teaching of students with reading disabilities, also set up the model lessons using the Noorani Qa'idah strategy in teaching students with reading disabilities.

الكلمات الرئيسية