الخــدمــات الانتقــاليــة المقــدمــة للطــالبــات ذوات صعوبات التعلم في برامج المرحلة الثانوية The Transitional services for Female students with learning disabilites in High school's programs

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسـم الـتربيـة الخـاصـة کلية التربية – جامعة الملک سعود

2 باحثة بکلية التربية - قسم التربية الخاصة جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الخدمات الانتقالية المقدمة للطالبات ذوات صعوبات التعلم، في برامج المرحلة الثانوية الحکومية للبنات، في مدينة الرياض، من وجهة نظر طالبات صعوبات التعلم ومعلماتهن، من حيث أنواعها وأهميتها، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي. حيث أعدت الباحثة استبانةً، شملت ثلاث محاور: المحور الأول: الخدمات الانتقالية المهنية، المحور الثاني: الخدمات الانتقالية الأکاديمية، المحور الثالث: الخدمات الانتقالية الاستقلالية (شخصية، اجتماعية). وأُرسلت الاستبانة إلى جميع الطالبات ذوات صعوبات التعلم ومعلماتهن في المرحلة الثانوية بمدينة الرياض، ويبلغ عددهن (123) منهن ( 27 معلمة) و ( 96 طالبة) واستجاب منهن (101)، وهن (22 معلمة)، و (79 طالبة).
وأظهرت نتائج الدراسة وجود ضعف في توفير الخدمات الانتقالية للطالبات ذوات صعوبات التعلم في برامج المرحلة الثانوية، من وجهة نظر أفراد العينة. وقد جاء ترتيبها بناء على توفرها إلى (خدمات انتقالية استقلالية، خدمات انتقالية أکاديمية، خدمات انتقالية مهنية). على الرغم من وجود وعي واتجاه إيجابي لدى أفراد العينة  نحو الخدمات الانتقالية الذي أکدته نتائج هذه الدراسة. وقد اتفق أفراد العينة على أن أکثر أنواع الخدمات الانتقالية أهمية هي الخدمات الاستقلالية في الصف الأول ثانوي، تليها الخدمات الأکاديمية في الصف الأول ثانوي أيضاً، وأخيراً الخدمات المهنية في الصف الثالث ثانوي. کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر الطالبات ذوات صعوبات التعلم ومعلماتهن على أداة الدراسة بناء على متغير العمل. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر معلمات صعوبات التعلم في المرحلة الثانوية على أداة الدراسة بناء على متغيرات الدراسة: عدد سنوات الخبرة، المؤهل العلمي، عدد الدورات التدريبية. وأوصت الباحثة بتأهيل معلمات ذوات صعوبات التعلم، وتوعيتهن بمفهوم الخدمات الانتقالية.
Abstract
      This study aimed to recognize transitional services provided to students with learning disabilities in government secondary school programs for girls in Riyadh from the perspective of students with learning disabilities and their teachers, in terms of their types and importance. The study was based on the descriptive approach, where the researcher prepared a questionnaire of three axes: First Axis: professional transitional services; Second axis: Academic transitional Services; Third Axis: Independent transitional Services (personal, social). The questionnaire had been sent to all female students with learning disabilities and their teachers in secondary school in Riyadh. They are (123) and include (27 teachers) and (96 students), (101) had responded including (22 teachers) and (79 students).
      The study results indicated a weakness in providing transitional services for students with learning disabilities in secondary school programs from the perspective of the sample subjects. It has been arranged based on the availability to (Independent transitional Services, academic transitional services, and professional transitional services). In spite of the awareness and the positive trend of the sample subjects towards the transitional services which was confirmed by the results of this study, sample subjects agreed that the most important type is independent services in first secondary school, followed by academic services in first secondary school as well, and finally professional services in third secondary school. The results also indicated that there are no statistically significant differences between the perspectives of the students with learning disabilities and their teachers on the study performance based on work variable. And that there are no statistically significant differences between the perspectives of learning disabilities teachers at the secondary school on the study performance based on the variables of the study: years of experience, educational qualification, the number of training courses. The researcher recommended that the learning disabilities teachers shall be rehabilitated and make them aware of the concept of transitional services.

الكلمات الرئيسية